علت گردن درد در مردان و زنان

فیزیوتراپی برای درمان دیسک گردن

 درد گردن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که تقریبا دو سوم مردم جهان حداقل یک ‌بار در زندگی‌شان تجربه می‌کنند و بیشتر ناشی از سه بیماری شایع شامل فتق دیسک، سندرم‌های عضلانی و آرتروز گردن است. در ادامه مقاله انواع علت گردن درد را بررسی می‌کنیم.

آناتومی گردن انسان

هفت مهره بلوکی در ستون فقرات است که نخاع شوکی و کانال‌ها‌یش را احاطه کرده‌اند و پایداری گردن به علت شکل مهره‌ها و لیگامان‌ها و عضلات اطراف آن تامین می‌شود.

گردن در جهات مختلف حرکت می‌کند و وزن سر را تحمل می‌کند. شرایین، پوست، غدد لنفاوی، وریدها، حنجره و غده تیروئید همگی در ساختار گردن قرار دارند و هر بیماری که بر این اعضا و بافت‌ها تاثیر بگذارد، می‌تواند به درد گردن منجر شود.

علت درد گردن چیست؟

بیشترین علت درد گردن وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک و سندرم‌های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد، چرا که درمان در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می‌گردد.

گردن درد می‌تواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت‌های تشکیل دهنده آن اتفاق بیفتد. مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب؛ و گاهی مشکلات گردن موجب درد می‌شود ولی بیمار درد را در خود گردن احساس نمی‌کند. درد ممکن است در شانه یا در اندام فوقانی یا در ستون مهره‌ای سینه‌ای احساس شود.

علت گردن درد
علت گردن درد

برخی دیگر از دلایل گردن درد شامل موارد زیر است:

  • کشش بیش از حد گردن
  •  پیر شدن دیسک Disc degeneration
  • هرنیشن دیسک Disk herniation یا دررفتن دیسک
  • ضربه شدید
  • آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی
  • بیماریهای تخریبی و التهابی گردن
  • تصادفات رانندگی
  • و …

کشش بیش از حد عضلات گردن

شایعترین علت گردن درد آسیب بافت نرم است که می‌تواند به خاطر ضربه ناگهانی یا ضربه‌های مکرر در اثر فعالیت یا کار در وضعیت اشتباه باشد.

وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد می‌کنید، (یکی از علل شایع آن قرار دادن سر و گردن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی است) عضلات و لیگامان‌های اطراف ستون مهره‌ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار می‌گیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی‌های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود و بدنبال آن در این بافت‌ها تورم و درد ایجاد می‌شود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس می‌کنید.

این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت می‌گیرد و به آن اسپاسم هم می‌گویند. این نوع درد معمولا با چند روز استراحت خوب می‌شود.

وضعیت صحیح گردن در حالت ایستاده
وضعیت صحیح گردن در حالت ایستاده

 پیر شدن دیسک Disc degeneration

پیر شدن دیسک از دیگر دلایل گردن درد است. دیسک در بین مهره‌های گردن یک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است. دیسک بین مهره‌ای معمولا با افزایش سن پیر شده و خشک و چروکیده می‌شود و خاصیت الاستیک خود را از دست می‌دهد و ارتفاع آن کم می‌گردد و همین امر موجب می‌شود تا مهره‌ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم شود.

با کم شدن فاصله بین مهره‌ها فشار زیادی روی مفاصل بین مهره‌ای وارد می‌شود که این خود موجب آرتروز یا سائیدگی این مفاصل می‌شود.

هرنیشن دیسک Disk herniation یا دررفتن دیسک

در این وضعیت قسمت حلقوی محیطی دیسک (آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی (نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا می‌کند. این قسمت بیرون زده را هرنیشن یا فتق می‌گویند.

مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود می‌آید این است که قسمت بیرون‌زده به اعصابی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار آورده و همین فشار موجب بروز بسیاری مشکلات از جمله درد اندام فوقانی است.

فیزیوتراپی یک روش مناسب جهت درمان بیرون زدگی دیسک گردن بدون جراحی محسوب می‌شود.

ضربه شدید به گردن

ضربه شدید یکی از دیگر از علل درد گردن است. گردن بسیار قابل انعطاف است و حرکات زیادی دارد. همچنین باید وزن سر را تحمل کند. گردن بین سر و تنه، بدون حامی و در معرض آسیب‌های خارجی است. این عوامل موجب میشوند تا گردن بشدت نسبت به ضربات آسیب‌پذیر باشد.

تصادفات وسایل نقلیه، ورزش‌هایی مثل شیرجه، ورزش‌های رزمی و سقوط از ارتفاع می‌توانند به راحتی به گردن صدمه بزنند. بستن کمربند تا حد زیادی میتواند مانع آسیب‌های خطرناک به گردن در حین رانندگی شود.

البته اگر اتومبیل از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی نمی‌کند. در این مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی اتومبیل وجود دارد میتواند تا حد زیادی گردن را حمایت کند.

درد بدنبال اکثر ضربات شدیدی که به گردن وارد می‌شوند به علت آسیب به عضلات و یا لیگامان‌های اطراف سون مهره‌ای گردنی است. وقتی شدت ضربه بالا است ممکن است موجب شکستگی مهره‌های گردنی شود.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

رماتیسم مفصلی می‌تواند با تخریب مفاصل بین مهره‌های گردن موجب درد و خشکی در گردن شود.

بیماریهای تخریبی و التهابی گردن

بیماریهای تخریبی و التهابی گردن نیز یکی از دلایل درد گردن است. بیماری تخریبی که باعث گردن درد می شود شامل استئوآرتریت و روماتوئیدآرتریت است.

استئوآرتریت یا همان سائیدگی معمولا در افراد مسن اتفاق می‌افتد و نتیجه فرسودگی مفاصل بین مهره‌های گردنی است. روماتوئیدآرتریت می‌تواند باعث جدا شدن مفاصل بین مهره‌های گردنی شود.

در هر دو نوع آرتریت فوق درد و خشکی گردن ایجاد می‌شود. تخریب دیسک بین مهره‌ای یکی دیگر از علل گردن درد است. دیسک به عنوان گیرنده شوک و ضربات وارده به ستون فقرات عمل می‌کند.

در تخریب دیسک (معمولا سنین بالای ۴۰ سال) مهره‌های گردنی به هم نزدیک می‌شوند و دیسک عمل خود را به خوبی انجام نمی‌دهد. در نتیجه فشار بیش از حد روی مهره های گردنی وارد شده و باعث تخریب آنها می‌شود.

همچنین اگر دیسک به بیرون برجسته شود، مستقیما باعث فشار روی طناب نخاعی می‌شود که آن را بیرون زدگی دیسک گردنی می‌نامند.

تصادفات رانندگی

به دلیل اینکه گردن تحرک نسبتا زیادی دارد و در عین حال سر را حمایت می کند، مستعد آسیب‌های زیادی است. معمولا در تصادفات موتور یا رانندگی، درگیری‌های ورزشی و افتادن از بلندی، گردن آسیب می‌بیند.

استفاده از کلاه ایمنی حین موتورسواری می‌تواند این آسیب را به حداقل برساند. در تصادفات رانندگی خم شدن سر به عقب و سپس افتادن سر به جلو به دنبال ضربه، از شایع ترین علل آسیب است.

در تصادفات معمولا آسیب در بافت نرم (عضلات و لیگامان ها) اتفاق می‌افتد ولی در ضربات شدید که با شکستگی یا دررفتگی مهره‌ها همراه است به خاطر فشار به طناب نخاعی، فلج اندام‌ها را به دنبال دارد.

سایر دلایل گردن درد

عواملی مانند عفونت، تومورها و یا بیماری‌های مادرزادی گردن هم می‌توانند از علل درد گردن باشند. در برخی موارد منشاء درد گردن می تواند از ستون فقرات پشتی، شانه‌ها یا حتی بازوها باشد.

درد گردن با شیوع کمتر به دلیل تومور، عفونت یا نقص مادرزادی مهره‌ها دیده می‌شود.

علل زمینه ساز و دلایل قابل کنترل گردن درد

برخی از دلایل گردن درد که قابل کنترل و پیشگیری هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  1. وضعیت‌های بد بدن در منزل یا محیط کار
  2. کارهای سنگین بدنی
  3. خستگی بیش از حد یا نارضایتی از محیط کار
  4. افسردگی
  5. چاقی
  6. سیگار کشیدن
  7. سوء استفاده از داروها
  8. ضعف عضلات بدن و کم تحرکی
  9. ورزش نکردن یا انجام ورزش های نامناسب

حرکات طولانی مدت عضلات گردن، تاندون ها، لیگامان‌ها، استخوان یا مفاصل و همچنین کشیدگی بیش از حد عضلات، آسیب لیگامان‌ها، اسپاسم عضلات یا التهاب مفاصل گردن نیز از جمله علل این مشکلات بشمار می‌روند.

برخی دیگر از علل درد گردن شامل موارد زیر است:

  1. خمیده کردن سر رو به جلو و انجام کارهای طولانی
  2. استفاده از بالش‌های خیلی بزرگ و بلند، یا خیلی کوتاه

  3. خوابیدن روی شکم در حالی که گردن کاملا چرخیده یا پائین افتاده است

  4. گذاشتن سر بر روی دست‌ها یا آرنج (اصطلاحا وضعیت متفکرانه) برای مدت زیاد

  5. کار طولانی مدت در حالت ایستاده مثلا نقاشی سقف

  6. ورزش‌های سنگین دست‌ها یا شانه‌ها و سایر کارهایی که درسطحی بالاتر از بدن هستند

خمیده کردن سر رو به جلو و انجام کارهای طولانی

خمیده کردن سر رو به جلو و انجام کارهای طولانی مثل مطالعه، کار، تماشای تلویزیون، مکالمه تلفنی و … بدون دقت و در وضعیت‌های بد بدن، جزو شایعترین علت گردن درد می‌باشد.

درمان گردن درد

روش‌های درمان گردن درد با توجه به نوع و شدت آسیب متفاوت است. با مراجعه به متخصص طب فیزیکی در تهران می‌توانید بهترین راهکار درمانی را دریافت نمایید. همچنین در صورتی که آسیب‌های شدیدی به گردن بیمار وارد شده و بیمار توانایی حرکت نداشته باشد، خدمات فیزیوتراپی در خانه بسیار سودمند است.

چه موقع برای گردن درد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد گردن به دنبال ضربه نیست و یکی از شرایط زیر است باید به پزشک مراجعه کنید:

  1. گردن درد دائم و همیشگی به طوریکه شدت آن با استراحت کاهش نمی یابد.
  2. درد شدید
  3. گردن درد همراه دردهای تیر کشنده به دست یا پا
  4. گردن درد همراه با سردرد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف عضلات

در این موارد مراجعه به متخصص فیزیوتراپی یا ارتوپد یا جراخ مغز و اعصاب در اکثر موارد بهترین راه حل است که شامل دو مرحله تشخیص و درمان است. کلینیک فیزیوتراپی لاله به عنوان مرکز یومی هو تراپی تهران می‌تواند در زمینه درمان گردن درد به شما کمک کند.

فیزیوتراپی گردن در منزل

فیزیوتراپی گردن یکی از روش‌های درمانی جهت بهبود مشکلات عضلانی و همچنین انواع گردن درد است. فیزیوتراپی همچنین یک روش مناسب جهت درمان بیرون زدگی دیسک گردن بدون جراحی محسوب می‌شود. فیزیوتراپیست با انواع روش‌ها و تکنیک‌ها و با توجه به شرایط بیمار، به کاهش گردن درد کمک می‌کند.

برخی از تکنیک‌ها و روش‌های فیزیوتراپی در منزل شامل موارد زیر است:

  1. ماساژ یومی هو تراپی
  2. طب سوزنی
  3. استفاده از مدالیته‌های الکتریکی برای کاهش درد و افزایش ترمیم
  4. آموزش صحیح وضعیت بدنی
  5. استفاده از گرما و یخ درمانی
  6. ارائه تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی
  7. و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×