تاریخچه طب سوزنی

در مقالات قبلی در مورد این که طب سوزنی چیست و چه کاربردهایی دارد توضیح دادیم. در این مقاله در مورد تاریخچه طب سوزنی صحبت می‌کنیم. اولین نوشته ارزشمندی که در مورد طب سوزنی به دست آمده، نوشته‌ای از یک پزشک سیار بنام Bian-Qian است که ۶ تا ۷ سال قبل از میلاد مسیح نوشته شده است.

این نوشته از استفاده درمانی یک سوزن در نقطه‌ای از سر یک بیمار در 90 سال قبل از میلاد خبر می‌دهد. همچنین در قبرهایی از دوره چین باستان و بعضی کشورهای غربی آسیا پس از نبش قبر سوزن‌هایی پیدا شده است.

تاریخچه طب سوزنی در دنیا

از یافته‌های تاریخی چنین استنباط می‌شود که 100 سال قبل از میلاد مسیح موردی مطمئن از طب سوزنی و استفاده‌اش در درمان بیماری‌ها دیده نشده است. بلکه بعد از این تاریخ است که شواهدی از وجود آن در چین به اثبات رسید.

گمانه زنی‌هایی بر اینکه این پدیده از هند گرفته شده و بعد در چین توسعه یافته است نیز وجود دارد. زیرا در متن دست نوشته‌ای ابریشمی از درمان‌شناسی چینی که پس از نبش قبر Mawangdui در 167 سال قبل از میلاد مسیح پیدا شده، اشاره‌ای در مورد طب سوزنی نشده است.

تئوری‌های معروف چینی در مورد طب باستانی و گذشته چینی آن در مجموعه Huang Di Nei Jin قابل دسترس است. در این مجموعه مطالبی مختلف و گاهی مغایر و مخالف همدیگر که در سال‌های اول و دوم قبل از میلاد با اختلافات کمی گفتگو میان امپراطور زرد با عده‌‌ای از افراد مختلف به عمل آمده، طب سوزنی را به صورت سیستماتیک و اصولی معرفی کرده است.

تاریخچه طب سوزنی
تاریخچه طب سوزنی

طب سوزنی چینی

چین با انتخاب تاریخ تقویمی غرب، به طور رسمی مدت‌هاست با یک تحرک و سعی زیاد در تفهیم و تفاهم در مورد طب سنتی و بالاخص طب سوزنی با غرب، به یک تحریک تاکتیکی یا اجباری وارد شده است تا بتواند در فرصت‌های به دست آمده به تدریج بعضی جنبه‌های نا آشنای فلسفه باستانی خود را به جهان مدرن غرب بقبولاند و تاثیر خود در تاریخچه طب سوزنی را نشان دهد.

بعد از جنگ تریاک در قرن نوزدهم، سیستم قدیمی و باستانی چین آسیب زیادی دید و با تاثیر تمدن غرب و نفوذ آن بعضی از فلسفه‌های باستانی سنتی که خرافی و بی‌منطق بودند تعدیل شدند. با شروع حکومت کمونیستی مائوتسه تونگ و سعی و کوشش حکومت کمونیستی آن دراین مورد و معرفی هر چه بیشتر و متداول معادلات قابل قبول غرب متمدن، طب سنتی چین توانست در موارد زیادی موفقیت‌هایی به دست آورد و طب سوزنی چینی را بر سر زبان‌ها بیندازد.

تاریخچه طب سوزنی در کشورهای غربی

باید یادآور شد که طب سنتی چین برای جهان سوم موهبت بسیار خوبی بود که می‌توانست با مخارج و هزینه‌های بسیار اندک جمعیت زیاد خود را تحت مداوای این پدیده قرار دهد.

ولی در کشورهای پیشرفته غربی در اوایل و با صرف سال‌ها تحقیقات فقط در بیمارستان‌های سایکوسوماتیک و بیماری‌های دردناک مزمن، طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی به تدریج لیست توسعه یافته درمان اختلالات و بیماری‌های دیگر نیز معرفی شد.

فلسفه طب سوزنی بر مبنای ارتباطات عملکردی غیر علیتی و پدیده شناسی بنا شده، در حالی که طب غربی برایش علت پدیده‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. به عبارت دیگر طب غربی پدیده‌ای که با اصول علمی همراه و متناسب نباشد را مردود می شناسد.

در صورتی که مفهوم فلسفه چین Taoism احتیاجی به تبیین و تشریح علت نداشته، بلکه فقط عملکرد و تظاهراتی که از پدیده می‌بینید را قبول می‌نماید.

طب سوزنی در اوایل قرن ۱۷میلادی وارد پزشکی اروپا شد.سال‌ها بعضی افراد مشکوک اروپایی مباحث طب سنتی چین را افسانه‌ای بیش فرض نکرده و اثبات کارایی آن را در مدت زمان کوتاه غیر قابل توجیه می‌دانستند؛ تا اینکه در نتیجه زحمات شبانه روزی دست اندرکاران که در اثبات پدیده‌های طب سوزنی کشیدند، در 40 سال گذشته اکثر مکانیسم‌های تاثیری آن آشکار و در ژورنال‌های متعدد پزشکی و انتشارات طبی چاپ شد. بالاخره آزاد شدن آندروفین و سروتونین و کورتیزول و ترکیبات آنها در خون بیماران مورد درمان با طب سوزنی به اثبات رسید.

تاریخچه طب سوزنی در آسیا

از هزاران سال قبل این روش درمانی در چین و کشورهای آسیای شرقی مثل کره، ویتنام، هند، سریلانکا، ژاپن معمول بوده است. در تاریخچه طب سوزنی از سال 1950 چینی‌ها به تدریج متدهای جدید و مخصوص درمان دردهای مقاوم و بیهوشی با استفاده از طب سوزنی را ابداع کردند.

با بهبود بخشیدن وسایل کلینیک‌های مربوطه و بیهوشی در انجام اعمال جراحی بزرگ شکم و بخصوص در جراحی بیماری‌های زنان و زایمان به فکر توسعه و معرفی طب سنتی با ارزش خود به جامعه پزشکی سایر کشورهای غرب افتاده‌اند.

در طول 60 سال گذشته نیز خود دانشمندان چینی در انستیتو فیزیولوژی شانگهای به تدریج به مکانیسم و تغییرات شیمیایی خون در بیمارانی که از درمان با طب سوزنی کمک گرفته‌اند پی‌بردند.

بالاخره تاثیر ترشحات آندروفین و سایر فرآورده های ضد درد در طول این دوران، تاثیرات طب سوزنی در بیماری‌های سایکوسوماتیک که بعضی مواقع بهتر و موثرتر از طب مدرن غربی درمان را موثرتر می‌کرد آشنایی بیشتری پیدا کردند.

طب سوزنی مدرن

طب سوزنی مدرن توانسته است درطول 40 سال گذشته خود را از یک متد درمانی غیر متعارف و انفعالی به عنوان پدیده‌ای بسیار موثر از طب مکمل و قانون‌مند و منظم بخصوص در درمان بیماری‌های مزمن معرفی نموده و به طور روزمره و مرتب تاثیرمندی درمانی خود را در اختلالات دردناک اندام‌های حرکتی و بیماری‌های سایکوسوماتیک و سایر بیماری‌ها در مراکز درمانی بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و کلینیک‌های پزشکان غربی و شرقی بیشتر و بیشتر آشکار کند.

به طوری که در آمار سه چهار سال پیش کشور آلمان بیشتر از 30 هزار دکترای پزشکی در آکادمی‌های مربوط به طب سوزنی شرکت کرده و بیشتر از 40 هزار طبیب متخصص در مطب‌های شخصی خود از این متد درمانی استفاده کرده‌اند. سالانه به طور متوسط بیشتر از 3 تا 4 میلیون بیمار در آلمان توسط طب سوزنی مورد درمان قرار می‌گیرند.

از جمع‌بندی گزارش تعداد 987 نفر از بیماران سه بیمارستان و 6 کلینیک خصوصی آلمان سوالاتی در مورد رضایت و عدم آن از نتیجه درمانی طب سوزنی به عمل آمده است. 73 درصد عقیده داشتند که هنوز طب مکمل و مراکز بهداشتی آلمان نتوانسته و یا نخواسته‌اند اثرات درمانی بسیار ارزنده طب سوزنی را با مردم در میان بگذارند.

44 درصد عقیده داشتند که طب سوزنی فایده درمانی ندارد. 39 درصد هر کدام یکبار با این متد درمان شده‌اند. 13 درصد افرادی بودند که خودشان با اطلاعاتی که از نظر پزشکی داشته‌اند ناراحتی خود را شخصا با طب سوزنی درمان کرده‌اند. 16 درصد از بیماران، خود خواهان درمان با طب سوزنی بودند. 43 درصد اطلاعاتی در مورد طب سنتی نداشتند.

تاریخچه طب سوزنی در دنیا
تاریخچه طب سوزنی در دنیا

درمان با طب سوزنی

در غرب نیز موازی با چین و سایر کشورهای شرقی آسیا کلینیک‌ها و مراکز درمانی و مطالعاتی متعددی پشت سرهم احداث گردیده. امروزه در مراکز درمانی کشورهای غربی تقریبا 50 درصد بیماری‌های مزمن دردناک اعضای حرکتی درمان با طب سوزنی را انجام می‌دهند.

برخی از اختلالات و بیماری‌هایی که با طب سوزنی قابل درمان است عبارتند از:

  • آسم
  • آلرژی
  • بیماری‌های گوارش
  • اختلالات سایکوسوماتیک قلب
  • بیماری‌های نازایی و ناتوانی در مرد و زن
  • یائسگی
  • میگرن وسردرد در انواع مختلف
  • پروستاتیت
  • بیماری‌های وزوز گوش (Tennitus)
  • تهوع
  • استفراغ
  • سندروم Meneier
  • نرودرمیت
  • کمک به فلج‌های مغزی و قلبی
  • کمر درد
  • گردن درد
درمان با طب سوزنی
درمان با طب سوزنی

مدرک طب سوزنی

بعد از بازشدن نسبی درهای کشور چین و آزادی مسافرت از سال 1970 بطور مرتب پزشکان غربی برای تحصیل این رشته وارد دانشگاه‌های این کشور شده و مدرک طب سوزنی دریافت کردند. بعد از تکمیل معلومات و یادگیری طب سنتی چین همراه فلسفه‌های شناخته و ناشناخته آن در کشورهای خود مشغول ارائه این طب مکمل چینی شدند.

دانشگاه های معروف آمریکا دوره تکمیلی 4 ساله‌ای برای تخصص طب سوزنی تعیین کرده. سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) طب سوزنی را به عنوان روشی درمانگر در طب مکمل معرفی کرده است.

بیمه طب سوزنی و فعالیت مراکز مرتبط

در ادامه در مورد بیمه طب سوزنی در آمریکا، اروپا و ایران را بررسی می‌کنیم.

طب سوزنی در امریکا و اروپا

در بعضی از ایالات آمریکا هنوز اشکالاتی جهت پرداخت بیمه درمانی با این متد وجود دارد که به نظر میرسد به زودی این ناهماهنگی‌ها حل و فصل شود. در اروپا اغلب کشورها در پرداخت حق بیمه طبق تعرفه های تصویب شده عمل می شود.

طب سوزنی در ایران

تشکیلات نظام پزشکی ایران نیز از سال 1387 این متد درمانی را به رسمیت و به تصویب رسانده و فعلا انجمنی به نام انجمن علمی طب سوزنی ایران در تهران و بعضی شهرستان‌های بزرگ مشغول فعالیت علمی بوده و اعضای خود را دارند.

طب سوزنی در تهران و ایران
طب سوزنی در تهران و ایران

طب سوزنی در کلینیک فیزیوتراپی لاله

طب سوزنی در بخش طب فیزیکی و توانبخشی لاله توسط پزشک متخصص طب سوزنی انجام می‌شود. از جمله امکانات کلینیک فیزیوتراپی لاله که در دسترس هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فضای فيزيكی: درمانگاه طب سوزنی بيمارستان لاله در اتاقی به مساحت ۱۵ متر مربع واقع شده است
  2. تجهيزات: دو دستگاه تحريک الكتريكی شش كاناله مخصوص طب سوزنی الكتريكی (Electro Acupuncture) همراه با تجهيزات و وسايل جانبی

اگر به طب سوزنی در تهران نیاز دارید، برای مشاوره درمانی و دریافت نوبت ویزیت با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×