ارتوپدی فنی چیست؟

ارتوپدی فنی

ارتوپدی فنی در واقع یک تکنیک درمانی با استفاده از ابزار پروستتیک و ارتتیک می‌باشد؛ این تکنیک درمانی شامل کرست‌هایی است که برای تمامی سنین و بیماری‌ها می تواند مورد استفاده قرار گرفته و مفید باشد‌.

کاربردهای ارتوپدی فنی چیست؟

ارتوپدی فنی با ارائه سیستم‌های موقعیت‌یابی برای همه سطوح مراقبتی و ارتتیک می‌تواند به درمان اسکار، سوزش درمانی و … کمک کند. برخی از کاربردهای ارتوپدی فنی به شرح ذیل می باشد:

  1. آرتروز و سیستم موقعیت‌یابی
  2. ابزار فشرده‌سازی
  3. درمان کرست
  4. AMC – MMC – ICP

بخشی از این تکنیک مربوط به ساخت بازوها و وسایل مصنوعی برای اندام‌های از دست رفته بدن است. در تکنیک ارتوپدی فنی نه تنها دستگاه های کمک کننده ساخته و استفاده می‌شوند بلکه پروژه‌های بین رشته‌ای نیز جزو یکی از ارکان این تکنیک هستند.

منظور از پروتز در ارتوپد درمانی

پروتز درمانی مخصوص افرادی است که قسمتی از اندام‌های خود را به هر دلیل از دست داده‌اند. با توجه به نوع و سطح عضو جدا شده از پروتزهای گوناگونی استفاده می شود، البته که خاطر نشان باید کرد فاصله عضو جدا شده (قسمت‌های تحتانی و فوقانی) از بدن نیز در انتخاب پروتز مخصوص بی‌تأثیر نخواهد بود.

نقص عضو می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله اشتباهات پزشکی هنگام تولد، تشکیل نشدن عضو به دلایل مادرزادی، سقوط خودکار، حوادث غیر مترقبه، دیابت، مشکلات گردش خون و … رخ دهد)

پای مصنوعی

عوامل گوناگونی مانند میزان فعالیت روزانه فرد‌، فضای کاری و ورزشی بیمار، وزن بیمار، اندازه، شکل واقعی فرد نسبت به استایل بدنی و … هنگام ساخت و طراحی پای مصنوعی برای شخص بیمار باید در نظر گرفته شود.

پروتز زانو

در علم ارتوپدی فنی طرح، شکل و تعداد بسیاری از انواع پروتز زانو وجود دارد که با توجه به شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فن آوری سبب شده است تا اختلالات زانو، مچ و حتی کنترل سیستم تحتانی بدن تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

این فناوری با استفاده از کامپیوتر امکان کنترل دریچه‌های موجود در دستگاه برای حفظ سرعت متعارف فرد به وجود آورده است. دستگاه هایی که به تازگی رایج شدند نیاز دارند تا بسته به میزان فعالیت روزانه فرد شارژ شوند.

ابزارهای ارتوپدی

ابزار ارتوپدی در واقع یک اصطلاح برای وسایل کمکی سر، گردن، ستون فقرات و تنه است که به اصلاح ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند. ارترز تنها مربوط به ناحیه خاصی نیست و هر قسمتی می‌تواند به این مشکل دچار شود.

برای درمان ارترز از ابزارهای ارتوپدی با اجناس گوناگون مانند پارچه‌ای، پلاستیکی، فلز، الیاف و یا چرم استفاده می‌کنند.

دستگاه های مخصوص شکستگی

دستگاه‌های مخصوص شکستگی عموما برای حمایت از نواحی تحتانی آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی از از موارد استفاده از ارتوز سبب تثبیت اندام پس از حادثه یا عمل جراحی می‌شود.

دستگاه‌های مخصوص شکستگی عموما در ابعاد و اندازه استاندارد ساخته می‌شوند اما این امکان هم وجود دارد که با توجه به نیاز فرد بتوان آنها را طراحی کرد. یکی از قابلیت‌های خوب این دستگاه در بر گرفتن تمام ناحیه آسیب دیده است.

ارتوپدی فنی و آسیب های نخاعی

در علم ارتوپدی فنی نوع تجویز دستگاه‌ها با توجه به عملکردشان در راستای درمان بیمار متفاوت است. (فناوری نوین به این باور رسیده که بهتر است ارتوز در قسمت بیرونی بدن اعمال شود).

اکثر دستگاه هایی که در جهت بهبود آسیب‌های نخاعی استفاده می‌شوند از جنس سفت و سختی ساخته شده‌اند تا بتوانند ضعف نقطه آسیب دیده را پوشش دهند.

در گذشته متخصصان برای اینکه بتوانند این سختی را ایجاد کنند از ستون‌های فلزی فرعی در قسمت خارجی یا داخلی اندام آسیب دیده استفاده می‌کردند، اما به مرور زمان و با پیشرفت علم ارتوپدی فنی دیگر نیازی به استفاده از ستون‌های فلزی نیست و می‌توان از موادی چون فیبر کربن، آکرلیک و پلاستیک استفاده کرد.

ساختار طراحی ارتوستی برای گردن و تنه بسته به دلیل طراحی از نظر سبک، اندازه، مواد استفاده شده و استحکام متفاوت می‌تواند باشد.

منظور از درمان فشرده سازی

منظور از اصطلاح درمان فشرده سازی در ارتوپدی فنی استفاده از جوراب یا جوراب‌های ساق بلند برای حمایت از رگ‌های خونی و افزایش گردش خون است.

معمولا برای اینکه بیمار اذیت نشود جوراب‌های ساق بلند در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و شب ها درآورده می‌شوند. در طول روز فشاری که ایجاد می‌شود از جمع شدن خون در رگ جلوگیری می‌کند.

متخصصانی که در عرصه ارتوپدی فنی فعالیت می‌کنند جوراب‌های فشرده سازی طراحی می‌کنند که با ارائه این درمان علائم بیماری‌های وریدی، التهاب، ورم و… را بتوانند بهبود ببخشند.

عموما درمان فشرده سازی از مچ پا آغاز شده و هرچه به نواحی بالاتر برود میزان فشار به نسبت کاهش پیدا خواهد کرد .

ارتز و پروتز در ارتوپدی فنی

ارتز و پروتز شاخه‌ای از خدمات توانبخشی است که شامل ساخت وسایل کمکی ارتزی و اندام‌های مصنوعی می‌باشد. ارتزها وسایلی هستند که به منظور حمایت از اندام آسیب دیده مورد استفاده قرار گرفته و در بسیاری از موارد پس از اعمال جراحی ضرورت پیدا می‌کنند.

ارتوپدی فنی به 4 دسته تقسیم می‌شود.

  1. ارتوزهای کودکان
  2. ارتوزهای اندام تحتانی
  3. ارتوزهای اندام فوقانی
  4. ارتوزهای ستون فقرات

همچنین در موارد ضعف یا فلج اندام (از قبیل فلج مغزی، ضایعه نخاعی و …) یا بدشکلی‌های اندام و ستون فقرات (مشکلات دست، پا، زانو و انحرافات ستون فقرات) استفاده از ارتزها موجب تسریع و بهبود روند توانبخشی شده و حتی بخش ضروری این روند به حساب می‌آید.

اندام‌های مصنوعی از قبیل دست و پای مصنوعی به عنوان جایگزینی برای بسیاری از عملکردهای اندام از دست رفته مورد استفاده قرار گرفته و گاهی اوقات نیز به ویژه در مورد دست و انگشت مصنوعی جنبه زیبایی اندام را تأمین می‌کنند.

ارتز و پروتز در ارتوپدی فنی
ارتز و پروتز در ارتوپدی فنی

گروه ارتز و پروتز بیمارستان لاله بعنوان زیر مجموعه بخش طب فیزیکی و توانبخشی تهران از بدو تاسیس این بیمارستان با ارایه کامل خدمات ارتز و پروتز در جهت افزایش کیفیت درمان و توانبخشی سعی در ارتقای رضایتمندی بیماران و کادر درمانی داشته است.

این گروه با بهره‌گیری از کادری مجرب و دانشگاهی و با استفاده از جدیدترین متدهای طراحی و ساخت انواع رایج و مدرن ارتز و پروتز در خدمات بیماران مراجعه کننده می‌باشد.

نحوه ساخت وسایل کمکی ارتوپدی

هنگام پرداختن به مشکلات اسکلتی عضلانی در کودکان، هدف، مداخله زودهنگام و درمان محافظه‌کارانه است. پزشک با انجام معاینه کامل بیومکانیکی و آنالیز نحوه راه رفتن بیمار شروع می‌کند.

این مسئله علت درد پا یا ناهنجاری در راه رفتن فرزند شما را نشان می‌دهد. از این طریق، پزشک می‌تواند با شما همکاری کند تا بهترین گزینه را برای معالجه فرزند خود تعیین کند.

هنگامی‌که صحبت از وسایل کمکی ارتوپدی کودکان می‌شود، گزینه‌های پیش روی شما شامل کفی‌های طبی سفارشی و کفی‌های بدون نسخه و یا کفی‌هایی است که در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های وسایل طبی به فروش می‌رسند.

غالبا، بهترین کفی‌های طبی برای کودکانی که دچار بیماری Sever یا ناهنجاری‌هایی در راه رفتن هستند، به‌طور ویژه توسط پزشک متخصص پای اطفال ساخته شده است.

در این موارد، پزشک با استفاده از یک گچ کف پای کودکتان را قالب‌گیری می‌کند. سپس با استفاده از این قالب، ارتز (کفی یا بریس یا هر وسیله‌ی کمکی) را تهیه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×