شاک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه پا

شوک ویوتراپی

شاک ویو تراپی خار پاشنه یا (ESWT) روش درمانی جدیدی است؛ که در آن با استفاده از امواج صوتی پر قدرت، درد و التهاب ناشی از خار پاشنه کاهش می‌یابد. شوک ویو یا موج شوکی نوعی موج قوی ولی بسیار کوتاه مدت است. مثال‌هایی از این نوع موج‌های شوکی، موج ایجاد شده در هنگام رعد و یا موج ایجاد شده در هنگام شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیما است.

شاک ویو تراپی خار پاشنه
شاک ویو تراپی خار پاشنه

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه در واقع یک زائده استخوانی است که به دلیل رسوب کلسیم، در قسمت استخوان پاشنه پا به وجود می‌آید، فرایندی که معمولا طی چند ماه رخ می‌دهد. این بیماری اغلب به علت کشیدگی عضلات و رباط‌های پا، کشش پلانتار فاسیا، و تکرار پاره شدن غشای پاشنه استخوانی اتفاق می‌افتد.

علت و علائم خار پاشنه چیست؟

افرادی که به خار پاشنه دچار هستند در ناحیه زیر پای خود، مخصوصا در زیر قسمت جلویی پاشنه احساس درد و سوزش کف پا دارند. این افراد اغلب درد پاشنه پا دارند. درد خار پاشنه از ناحیه پاشنه پا شروع شده و به سمت ناحیه کمان پا می‌رود.

برخی از دلایل خار پاشنه عبارتند از:

  1. سن
  2. تمرینات شدید
  3. کفش نامناسب
  4. اضافه وزن

شاک ویو تراپی بهترین روش برای درمان خار پاشنه است

برای درمان خار پاشنه روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد که یکی از بهترین راهکارها استفاده از شاک ویو تراپی است. دستگاه شاک ویو تراپی با استفاده از امواج مافوق صوت (Ultra Sonic) درمان موثری را جهت رفع این عارضه ارائه می‌دهد. در ادامه مقاله به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

نحوه عملکرد دستگاه شاک ویو تراپی

تکنولوژی این سیستم بسیار شبیه آن چیزی است که در دستگاه های سنگ شکن کلیه استفاده می‌شود. امواج شاک ویو در واقع امواجی مافوق صوت هستند که دارای انرژی بالایی می‌باشند و از طریق افزایش خون رسانی به بافت صدمه دیده و تاثیرات میکروترومایی موجب تسریع در روند درمان و بهبودی بافت می‌شوند.

به نظر می‌رسد مکانیسم اثر شاک ویو برای خار پاشنه ایجاد پارگی‌های بسیار ریز میکروسکوپی در بافت مربوطه بر اثر ضربه شدید موج شوکی است.

این پارگی‌های ظریف موجب آزاد شدن موادی از بافت می‌شوند. این مواد به نوبه خود موجب افزایش مویرگ‌های بافت و انتقال سلول های ترمیم کننده از طرف بدن به محل آسیب دیده میگردد. بدین وسیله روند ترمیم و بهبودی در بافت مربوطه فعال می‌شود.

موارد کاربرد شاک ویو در فیزیوتراپی

برخی از موارد کاربرد شاک ویو در فیزیوتراپی عبارتند از:

  1. خار پاشنه (Heel spure)
  2. درمان تنیس البو (Tennis Elbow)
  3. درد و بی حرکتی شانه
  4. درد ناحیه کمر
  5. درد تاندون آشیل
  6. کشیدگی تاندون کشکک زانو
  7. انبساط عضلانی
  8. درد کشاله ران
  9. درد لگن
  10. موارد جوش نخوردن استخوان یا تاخیر در جوش خوردن

البته لازم به ذکر است که این درمان معمولا به عنوان اولین روش درمانی در این بیماری ها به کار نمی‌رود و در صورت عدم نتیجه گرفتن از سایر روشهای درمانی معمول می‌تواند کمک شایانی به بهبود درد و ناتوانی بیمار نماید.

درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی

خار پاشنه در اصل یک اختلال ارتوپدی می‌باشد که در نتیجه التهاب plantar fascia (نواری که استخوان پاشنه و انگشتان پا را به هم متصل می‌کند) و از دست دادن انعطاف پذیری آن رخ می‌دهد. در این ناحیه، یک بر آمدگی استخوانی به شکل خار تشکیل می‌شود.

برای شروع درمان خار پاشنه با شاک ویو  ابتدا به کمک معاینه فیزیکی یا سونوگرافی، ناحیه آسیب دیده و دردناک مشخص خواهد شد. سپس پزشک منطقه درمانی را مشخص نموده و ژل تماسی را بر روی ناحیه اعمال می‌کند.

پزشک به کمک ابزار دستی امواج شاک ویو را به آرامی بر روی ژل، به نحوی که امواج مماس با سطح آسیب دیده است، قرار می‌دهد. این درمان تنها چند دقیقه طول می‌کشد و بعد از گذشت چند روز، کاهش درد در پاشنه پا احساس خواهد شد. معمولا بین 2 تا 3 جلسه، بیماران می‌توانند برای درمان خار پاشنه اقدام کنند.

درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی
درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی

شاک ویو تراپی خار پاشنه چگونه انجام میشود؟

معمولا هر بیمار بر اساس نوع بیماری، مدت و شدت آن به 3 تا 10 جلسه درمان نیاز دارد و تداوم آن بسیار مهم می‌باشد. اکثر موارد نتایج بعد از 2 تا 3 جلسه نمایان می‌شود ولی ممکن است بیمار بهبود و کاهش درد را در همان جلسه ابتدایی احساس نماید.

هنگام شوک ویو درمانی فیزیوتراپیست ، پروب (اپلیکاتور) دستگاه را بر روی پوست محل درمان قرار می دهد. (محل درمان قبلا به ژل اولتراسونیک آغشته شده است) و از طریق آن امواج صوتی پرقدرت را به درون بدن می فرستد.

فرایند درمان بین 10 الی 20 دقیقه طول می کشد. گاهی ضمن درمان و پس از آن بیمار در محل اعمال شوک احساس درد و ناراحتی می‌نماید. معمولا این درد در 24 ساعت اول بتدریج از بین می‌رود.

برخی از بیماران شروع علائم بهبودی را روز بعد از اعمال اولین جلسه شوک ویو گزارش می‌کنند. ولی معمولا برای بدست آوردن حداکثر تاثیر درمانی نیاز به گذشت 6-8 هفته وجود دارد. و غالبا 2 تا 6 جلسه درمانی شوک ویو کافی است. توصیه می‌شود که بیماران تا 48 ساعت از فعالیت فیزیکی، بخصوص در نواحی تحت درمان خودداری کنند.

هزینه شاک ویو برای خار پاشنه

هزینه شاک ویو تراپی خار پاشنه وابسته به وضعیت و شدت بیماری است. متخصص طب فیزیکی پس از بررسی وضعیت بیمار تشخیص می‌دهد که چند جلسه درمانی برای درمان خار پاشنه نیاز است. همچنین نوع دستگاهی که برای شاک ویو درمانی مورد استفاده قرا می‌گیرد نیز بر روی قیمت درمان تاثیرگذار است.

برخی از شرکت‌های بیمه بخشی از هزینه درمان را پوشش می‌دهند. برای اطمینان از اینکه چه درصدی از قیمت شاک ویو توسط بیمه پرداخت می‌شود، از شرکت ارائه دهنده بیمه خود سوال کنید. لازم به ذکر است که قیمت شاک ویو تراپی خار پاشنه برای هر پا به صورت جداگانه حساب می‌شود.

عوارض شاک ویو تراپی خار پاشنه

به طور کلی شاک ویو تراپی یک روش تهاجمی و کاملا بی‌خطر است و عوارض جانبی خاصی ندارد. با این وجود ممکن است در طول درمان یا پس از درمان شاهد علائم زیر باشید:

  • در طول درمان شاک ویو کمی درد را تجربه خواهید کرد ولی این درد قابل تحمل است.
  • پس از درمان، ممکن است در محل درمان کمی قرمزی، کبودی، تورم و بی حسی تجربه کنید. این عوارض جانبی باید ظرف یک هفته و قبل از درمان بعدی برطرف شوند.

کعاینه قبل از شروع درمان بسیار مهم است. زیرا در صورت وجود مواردی مانند تومور سرطانی بدخیم، اختلال گردش خون و عفونت در محل پاشنه پا، درمان شاک ویو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

سایر روشهای پیشگری و درمان غیرجراحی

برخی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری خار پاشنه موثر و مفید باشند عبارتند از:

  • استراحت
  • کاهش وزن
  • پد پاشنه و یا کفی طبی
  • کفش طبی و چسب‌های ورزشی
  • مصرف چربی‌ها را کمتر کنید
  • ویتامین C بیشتری مصرف کنید

درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی در کلینیک فیزیوتراپی لاله

لازم به ذکر است که موج شوک ویو انواع مختلفی شامل : فوکال focus ESWT، رادیال Radial ESWT و پلانار planar ESWT دارد و دستگاه شوک ویو موجود در کلینیک طب فیزیکی لاله هر سه موج ذکر شده فوق را پشتیبانی می کند.

در این کلینیک هزینه درمان شوک ویو بر اساس تعرفه های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محاسبه می‌شود.

با توجه به این که گاهی لازم است شوک ویو به همراه سایر مدالیته‌های فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گیرد، درمان با نظارت متخصص طب فیزیکی و به صورت دقیق انجام می‌شود.

جهت دریافت مشاوره درمانی و دریافت نوبت برای شاک ویو تراپی در تهران با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه (2)

  • حسن براتی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    خیلی این مطلب مفید بود ممنون

    26 فروردین 1402 در 2:41 بعد از ظهر
  • عباس نعیمی نیا پاسخ

    درود بر همه شما که بی ادعا خدمت به خلق
    خدا میکنید،
    ممنون اطلاعات مفید و کاملی در حد فهم من که یک بیمار هستم.
    سپاسگذارم از همه عوامل

    5 مهر 1402 در 2:26 بعد از ظهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×