تکنیکها و روشهای فیزیوتراپی در منزل و کاربرد آن

فیزیوتراپی برای بیماران

هنگامی که درگیر یک درد یا بیماری می‌شوید و به یک متخصص طب فیزیکی در تهران یا فیزیوتراپیست مراجعه می‌کنید، وی ممکن است از مداخلات گوناگونی جهت بهبود بیماری شما استفاده کند. حقیقتا مجموعه درمانی بسیاری وجود دارد که درمانگر می‌تواند از آن‌ها در راستای تقویت‌، آرامش و بهبود عضلات و سیستم عصبی بدن کمک بگیرد. انواع تکنیکها و روشهای فیزیوتراپی در منزل از گزینه‌هایی است که معمولا درمانگران به بیمارانی که مشکلات حرکتی دارند و سالمندان توصیه می‌کنند.

کاربرد روشهای فیزیوتراپی در منزل
کاربرد روشهای فیزیوتراپی در منزل

انواع تکنیک‌ها و روشهای فیزیوتراپی در منزل چیست؟

انواع روشهای فیزیوتراپی در منزل شامل موارد زیر است:

  1. تکنیک‌های دستی
  2. استفاده از کیسه آب گرم و کمپرس سرد
  3. امواج فراصوت
  4. فونوفورزیس
  5. الکتراپی با تنس
انواع تکنیکها و روش‌های فیزیوتراپی در منزل
انواع تکنیکها و روش‌های فیزیوتراپی در منزل

تکنیک‌های دستی

تکنیک دستی یکی از رایجترین و قدیمی‌ترین تکنیکهای فیزیوتراپی است که توسط دکتر طب فیزیکی و با توجه به شرایط بیماری به وی پیشنهاد داده می‌شود.

تکنیک دستی در فیزیوتراپی 4 تاثیر مستقیم بر فرد بیمار می‌گذارد:

  1. تأثیر مکانیکی

  2. تأثیر فیزیولوژیکی بر عصب

  3. اثر تکنیک دستی بر مواد شیمیایی داخل بدن

  4. تأثیر روانی

تأثیر مکانیکی

این مورد بیشتر برای کسانی صدق می‌کند که دچار شکستگی شده و یا نیازمند از بین بردن چسبندگی بین بافت‌ها باشند.

تأثیر فیزیولوژیکی بر عصب

درمان سبب بازدارندگی ریشه‌های عصبی نخاعی بدن شده و درد را مهار می‌کند.

اثر تکنیک دستی بر مواد شیمیایی داخل بدن

این روش فیزیوتراپی در منزل سبب ترشح هورمون‌های تسکین دهنده درد می‌شود.

تأثیر روانی

تکنیک دستی فیزیوتراپی در واقع نوعی ماساژ تخصصی محسوب می‌شود. به همین دلیل این تکنیک برای فرد خوشایند و لذت بخش خواهد بود.

استفاده از کیسه آب گرم و کمپرس سرد

استفاده از کیسه آب گرم یکی دیگر از روشهای فیزیوتراپی در منزل است که مزیت بسیاری دارد. به طبع حرارت کیسه باعث می‌شود تا ماهیچه‌های منقبض شده شل شوند و درد ناشی از اسپاسم (تنش عضلانی) به شدت کاهش یابد.

کاهش اسپاسم و انقباض ماهیچه‌ها سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و بالابردن گردش خون در عضلات نیز می‌شود. (این روش درمانی برای افراد مبتلا به بیماری آرتروز و همچنین اسپاسم و کشیدگی عضلانی توصیه می‌شود)

کمپرس یخ نیز از دیگر روشهای فیزیوتراپی در خانه است. کمپرس یخ در واقع ماده ژله مانند منجمدی است که فیزیوتراپ از آن برای نواحی ملتهب و دارای درد استفاده می‌کند. کاهش دما با استفاده از کمپرس یخ سبب انقباض رگ‌های خونی، کاهش التهاب و در نهایت کنترل درد و ورم می‌شود. (تماس یخ با ناحیه ملتهب بیش از یک تا سه دقیقه نباید باشد)

امواج فراصوت در فیزیوتراپی

یکی از تکنیکهای فیزیوتراپی در منزل استفاده از امواج فراصوت است. بر طبق این روش امواج صوتی با نفوذ به بافت و عروق فرد سبب گرم و شل شدن عضله یا بافت می‌شوند. به همین دلیل از این روش برای درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات استفاده می‌شود.

امواج فراصوت با گرمایی که ایجاد می‌کنند، باعث گشاد شدن عروق و افزایش گردش خون در بدن می‌شوند.

فونوفورزیس

در این روش فیزیوتراپیست از ژل دارویی استفاده می‌کند (اغلب این ژل‌ها مانند دگزامتازون خاصیت ضد التهابی دارند). سپس از دستگاه مخصوص برای نفوذ بیشتر ژل به اعماق پایینی پوست استفاده می‌کند.

الکتراپی با تنس در فیزیوتراپی

تنس به معنای تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است. در این روش از یک دستگاه کوچک برای انتقال جریان الکتریکی و کاهش درد استفاده می‌کنند. فیزیوتراپیست الکترودها را بر سطح قرار داده تا با روشن کردن الکترودها جریان الکتریکی ایجاد شود در این روش ممکن است کمی احساس سوزش کنید. سیگنال عصبی تولید شده توسط دستگاه سبب از بین رفتن سیگنال عصبی درد در ناحیه آسیب‌ دیده می‌شود.

تحریک الکتریکی، نور درمانی و استفاده از نوار چسب کینزیولوژی جزو دیگر تکنیک های درمانی رایج فیزیوتراپی در منزل است اگرچه تمامی این روش‌ها کارآمد و مفید هستند اما به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین یک برنامه فعال ورزشی شوند.

تمامی روشهای فیزیوتراپی در خانه مکمل دستورهای ورزشی هستند که پزشک تجویز می‌کند.

روشهای فیزیوتراپی در خانه برای چه بیمارانی مفید است؟

از مشکلات عمده‌ای که بیشتر به روشهای فیزیوتراپی در خانه نیاز دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلج
  • بیماری پارکینسون
  • عوارض بعد از سکته قلبی
  • درمان کمر درد
  • مشکلات تنفسی
  • بیماری مزمن انسداد ریه
  • آسم
  • فیزیوتراپی کودکان
  • توان‌بخشی بعد از عمل جراحی
فیزیوتراپی برای سالمندان در منزل
فیزیوتراپی برای سالمندان در منزل

فیزیوتراپی در منزل برای درمان فلج

آیا می‌دانستید که با انجام منظم روش های فیزیوتراپی در منزل، هماهنگی و قدرت عضلانی را می‌توان بهبود بخشید. در نتیجه بیمار فلج تا جایی که برای او مقدور است می‌تواند تحرک داشته باشد.

پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی است. درمان با تکنیکهای فیزیوتراپی در خانه می‌تواند به بیمار در بالاتر بردن توانایی و استقلال حرکتی خود کمک کند.

فیزیوتراپی سکته قلبی

درمان با روش های فیزیوتراپی در منزل برای عوارض بعد از سکته قلبی، به کاهش میزان ضربان قلب و فشار خون بیمار در زمان استراحت و در طی ورزش کمک می‌کند.

فیزیوتراپی کمر در منزل

بی‌تحرکی و یک جا نشینی، قرار گرفتن بدن در حالت ناصحیح و سفرهای روزانه می‌توانند باعث درد مزمن و همیشگی کمر شوند.

دیگر لازم نیست با این درد زندگی کرده و فعالیت‌های روزمره‌تان را محدود کنید. با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی لاله و کمک گرفتن از یک فیزیوتراپیست مجرب و ماهر، یا به‌راحتی در خانه خود، می‌توانید از این درد رهایی یابید.

بیماری‌های تنفسی

حیطه عمده دیگری که می‌تواند از مزایای تکنیکهای فیزیوتراپی در منزل بهره بگیرد، مشکلات تنفسی همچون آسم، بیماری مزمن انسداد ریوی و فیبروز کیستیک می‌باشد.

فیزیوتراپی در خانه برای بیماری مزمن انسداد ریه

انواع روشهای فیزیوتراپی در خانه می‌تواند به‌عنوان بخشی از برنامه توانبخشی کلی و همه‌جانبه عمل کند. ثابت شده که فیزیوتراپی می‌تواند یک درمان مداخله‌ای مؤثر برای بیماران مبتلابه بیماری مزمن انسداد ریوی باشد.

فیزیوتراپی بیماران آسمی

روش های فیزیوتراپی درخانه به تمرین عضلات مربوط به دستگاه تنفسی کمک می‌کند. به همین دلیل ظهور حملات آسم را کاهش می‌دهد و تنفس و توانایی فیزیکی فرد را بهبود می‌بخشد.

فیزیوتراپی کودکان

درمان فیزیوتراپی، نقشی اساسی در کمک به کودکان دچار نقایص مادرزادی (غیره) در رسیدن به توانایی‌های بالقوه‌شان ایفا می‌کند. این درمان به‌منظور تقویت و حفظ سلامت فیزیکی، روانی و اجتماعی کودک انجام می‌گیرد.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی

اگر به‌ تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید، تکنیکهای فیزیوتراپی در منزل می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به وضعیت نرمال خود بازگردید. با کمک یک کارشناس فیزیوتراپی، می‌توانید درمان فیزیوتراپی‌تان را در خانه انجام داده و توانایی حرکتی خود را بازیابید.

وسایل فیزیوتراپی در منزل

وسایل فیزیوتراپی در خانه شامل مجموعه تجهیزاتی است که فرد می‌تواند از آن‌ها جهت پیشبرد برنامه درمانی خود استفاده کند. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند این وسایل را در اختیار بیمار قرار دهد و همچنین به او چگونگی استفاده از آن‌ها را آموزش دهد.

برخی از مهم‌ترین تجهیزات فیزیوتراپی خانگی شاکل موارد زیر است:

  • توپ پایداری
  • هف بال (توپ نیمه)
  • لوله‌ها و باندهای ورزشی
  • غلتک فومی

توپ پایداری

توپ‌های پایداری از جمله رایج‌ترین وسایلی است که در مراکز فیزیوتراپی وجود دارند. این توپ‌ها در بهبود تعادل و ثبات بدن بسیار موثر هستند و می‌توانند در بهبود طیف گسترده‌ای از بیماری‌های جسمی مورد استفاده قرار گیرند. انجام تمرینات مناسب با توپ پایداری، همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری، قدرت عضلانی، تراز ستون فقرات را بهبود بخشد و حتی در درمان بیماری‌هایی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان (نوعی آرتریت که بر ستون فقرات تاثیر می‌گذارد) موثر است.

هف بال (توپ نیمه)

مطالعات نشان می‌دهد که انجام حرکات ورزشی بر روی سطح ناپایدار در بهبود قدرت و تعادل عضلات موثر است. علاوه بر این، انجام این نوع حرکات می‌تواند توانبخشی آسیب و بازیابی عضلات نیز کمک کند. وقتی که این تمرینات به شکل صحیح انجام شوند، فشار لازم به مفصل مورد نظر وارد می‌شود.

یکی از وسایل فیزیوتراپی در خانه که امکان انجام تمرینات ناپایدار را فراهم می‌آورد، هف بال یا توپ نیمه است. از این وسیله می‌توان برای انجام انواع تمرینات تعادلی با یا بدون وزنه استفاده کرد.

باندهای ورزشی

این مجموعه شامل محصولات مختلفی است که می‌توان از آن‌ها در برنامه‌های فیزیوتراپی در خانه استفاده کرد. نوارهای ایزوکینتیک قابل استفاده به منظور شبیه‌سازی نیرویی است که عضله در حین حرکت اندام با سرعت ثابت وارد می‌کند. این یک ابزار بسیار عالی برای کمک به بیماران برای تقویت قدرت یا بهبودی پس از هر گونه آسیبی است که ممکن است باعث کاهش توده عضلانی در آن‌ها شده باشد.

از این وسیله می‌توان برای بازتوانی کشیدگی‌های عضلانی، رگ به رگ شدن و پارگی استفاده کرد و به شما امکان می‌دهد قدرت و دامنه حرکتی خود را افزایش دهید تا بتوانید به عملکرد طبیعی خود بازگردید. از این وسایل همچنین می‌توان در جلسات تمرینی برای گرم کردن یا سرد کردن به منظور پیشگیری از آسیب‌دیدگی استفاده کرد.

غلتک فومی

غلتک‌های فومی جزو مهمترین لوازم فیزیوتراپی در منزل و برنامه‌های تناسب اندام محسوب می‌شوند. در صورت استفاده صحیح و مکرر، غلتک‌های فومی می‌توانند علاوه بر افزایش جریان خون به آزادسازی میوفاسیال کمک کنند و دامنه حرکتی بیشتری را فراهم آورند. استفاده از غلتک فومی در عین حال خطر آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهند و باعث کاهش مدت زمان بهبودی بیمار خواهند شد.

روشهای فیزیوتراپی در منزل توسط مرکز طب فیزیکی لاله در تهران

مركز تخصصی طب فیزیكی و فیزیوترایی لاله انواع خدمات و روشهای فیزیوتراپی در منزل را توسط كادر مجرب فیزیوتراپیست و تحت نظر پزشک بیمار و متخصص طب فیزیكی و توانبخشی و با تشكیل کار گروهی (شامل فیزیوتراپیست، کاردرمان، گفتاردرمان، متخصص ارتوپدفنی و متخصص تغذیه) برای اولین بار در ایران، با هدف خدمت‌رسانی به هموطنان عزيز ارائه می‌نمايد.

اين مركز ارائه كننده علمی‌ترين درمان‌ها برای بيماران نورولوژيکال و ارتوپدی می‌باشد. و خدمات تخصصی فیزیوتراپی در خانه را به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌دهد.

کلینیک لاله به عنوان تخصصی‌ترین مركز خدمات فیزیوتراپی در منزل بيماران نورولوژيك، شامل: سكته مغزی، فلج مغزی، پاركینسون، ام اس، ضایعات نخاعی، ALS، تنگی كانال نخاعی، بیماری‌های مخچه، انواع نوروپاتی‌ها و میوپاتی‌ها، فلج اندام‌ها و … در تهران فعالیت می‌نماید.

فیزیوتراپی در خانه خدماتی تخصصی و حساس است که باید فقط و فقط توسط فیزیوتراپیست انجام گردد. فیزیوتراپیست دارای علم و آگاهی کامل در زمینه توانبخشی بیماری‌های ارتوپدی، نورولوژی و روماتیسمی است.

بیمارانی که توانایی حسی، حرکتی و شناختی لازم جهت مراجعه به کلینیک‌های فیزیوتراپی را ندارند، نیازمند خدمات تخصصی فیزیوتراپی در منزل می‌باشند. فیزیوتراپی در خانه بیماران کم‌توان حرکتی نیازمند علم و تجربه قوی فیزیوتراپیست است.

خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط مرکز طب لاله
خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط مرکز طب لاله

خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط تیم توانبخشی لاله دارای چند مرحله می‌باشد:

  1. ارزیابی دقیق مشکلات حرکتی، حسی و شناختی بیمار
  2. انتخاب مناسب روش درمان که می‌تواند گزینه‌های ذیل را شامل شود:
    • تکنیک‌های درمان با دست (منوال تراپی)
    • الکتروتراپی (امواج فروسرخ، فرابنفش، فراصوت، لیزردرمانی)
    • تمرین درمانی (متناسب با مشکل بیمار ورزش‌هایی جهت بهبود داده می‌شود)
    • طب سوزن خشک (dry needling)
    • تجویز عصا، واکر ودیگر وسایل کمکی
    • تجویز مکمل‌های غذایی و داروهای کمک‌کننده به روند بهبود بیماری
    • توصیه‌های درمانی به بیمار و خانواده وی
  3. تکنیکهای فیزیوتراپی در خانه جهت بیماران با مشکلات و بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

    • مشكلات مفصلی مانند ارتروز زانو، كمر و گردن
    • شكستگی‌های استخوانی
    • ضایعات عضلانی
    • سكته‌های مغزی
    • اختلالات تنفسی
    • ناتوانی حرکتی بدنبال کهولت سن
    • فیزیوتراپی سالمندان و كودكان
    • ارائه خدمات ماساژ درمانی و تكنیک‌های دستی در منزل جهت بهبود ضایعه و ریلاكسیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×