علت و علائم فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

علت و علائم دیسک گردن

بیماری دیسک گردن در واقع دردی است که در ناحیه گردن احساس و به مرور زمان برای فرد تحملش سخت و طاقت فرسا می‌شود. این درد معمولا با افزایش سن به وجود آمده و در سنین بالا امری طبیعی به شمار می‌رود. اما در صورت بروز آن در سنین جوانی و میانسالی حتما بیمار باید به پزشک مراجعه نموده و در صورت نیاز برای فیزیوتراپی گردن اقدام نماید. علت و علائم فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن در افراد متفاوت است.

در این مقاله سعی کرده‌ایم در مورد علت و علائم دیسک گردن نکات ارزشمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با دانستن نکاتی که در ذیل به آنها اشاره شده بتوانید شرایط خود را بهبود بخشیده و یا از احتمال وقوع چنین عارضه‌ای به میزان قابل توجهی جلوگیری کنید.

علت و علائم فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن
علت و علائم فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟ فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن چگونه اتفاق می‌افتد؟

قبل از این که در مورد علائم و علت دیسک گردن سخن بگوییم بهتر است اشاره کوتاهی به ستون فقرات و مهره‌های گردنی داشته باشیم. ستون فقرات ما از استخوان‌هایی به نام مهره تشکیل شده‌اند. این مهره‌ها به ما کمک می کنند تا بتوانیم صاف بایستیم همچنین آن‌ها مانند یک طناب قدرتمند، اطراف نخاع را فرا گرفته و از آن محافظت می‌‌کنند.

در میان این مهره‌ها بالشتک‌های اسفنجی وجود دارند که در علم پزشکی اصطلاحا به آن‌ها دیسک گفته می‌شود. دیسک‌ها مانند ضربه‌گیر‌هایی هستند که از ما هنگام پریدن، دویدن، راه رفتن، ورزش کردن و … محافظت می‌کنند.

ستون فقرات ما دارای سه بخش اصلی است که زیر شاخه‌های آن به ترتیب شامل گردن، قفسه سینه و کمر می‌شود. (هفت مهره‌ای که بالای ستون فقرات ما قرار گرفته‌اند، مهره‌های گردنی نام دارند)

در قسمت گردنی نخاع عصب‌هایی وجود دارند که به بازو، دست و قسمت بالایی بدن ما متصل هستند. دیسک گردن علاوه بر این که از مهره‌های گردن محافظت می‌کند آن‌ ها را به یکدیگر متصل کرده و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم گردن خود را به راحتی خم نموده و یا به اطراف بچرخانیم.

 دیسک‌هایی که میان این مهره‌ها قرار دارند، حاوی یک ماده ژل مانند هستند. غضروف فیبری که تشکیل دهنده قسمت بیرونی دیسک است، این ژل را درون خود نگه می‌دارد. حال اگر دیسک به هر علتی دچار آسیب شود، ژل درون آن بیرون می‌زند و علائم دیسک گردن بروز می‌کند.

به این بیماری فتق دیسک گردن گفته می‌شود. زمانی که فرد دچار بیرون زدگی دیسک گردن می‌شود. استفاده از ارتوزهای ستون فقرات می‌تواند به بیمار کمک کند.

نکته:

همه افراد، دارای دیسک گردن هستند، اما علت اینکه این نام تحت عنوان یک عارضه بین عوام مطرح می‌شود، نکته‌ای است که در توضیحات بالا به آن اشاره شد.

علت اصلی دیسک گردن چیست؟

معمولا تشخیص این موضوع که علت اصلی دیسک گردن چیست کمی دشوار است. در برخی از موارد این بیماری به آهستگی بروز پیدا می‌کند و نمی‌توان علت دیسک گردن را مشخص کرد. اما محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که عواملی که در ذیل به آنها اشاره شده است می‌توانند باعث ایجاد بیماری دیسک گردن شده و بر تشدید آن نیز تاثیر به سزایی داشته باشند:

  • افزایش سن
  • ژنتیک
  • اضافه وزن و چاقی
  • مصرف سیگار
  • شغل
علت دیسک گردن
علت دیسک گردن

افزایش سن

معمولا هنگامی که فرد دوران جوانی را سپری می‌کند، درون دیسک‌های گردن وی مقدار زیادی آب جمع می‌شود که به مرور زمان و با افزایش سن، میزان آب جمع آوری شده کاهش پیدا می‌کند. کمبود آب در دیسک، طبیعتا انعطاف‌پذیری آن را کاهش می‌دهد.

به همین سبب است که افراد مسن با چرخش گردن، فشار وارد کردن به گردن، ضربه کوچک و یا بسیاری از عوامل هر چند کوچک دیگر امکان دارد دچار پارگی یا فتق دیسک گردن ‌شوند.

تاثیر ژنتیک بر فتق دیسک گردن

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که ژنتیک نیز یکی از مهم‌ترین عوامل دیسک گردن است. بنابراین افرادی که در میان اعضای خانواده ابتلای آن‌ها به این بیماری شایع محسوب می‌شود باید بیش از دیگر افراد جوانب احتیاط را رعایت کنند.

اضافه وزن و چاقی می‌تواند باعث بیرون زدگی دیسک گردن شود

چاقی مادر تمام بیماری‌هاست و می‌تواند بر روی دیسک گردن نیز تاثیرات مخربی داشته باشد. به طور کلی اضافه وزن باعث بروز تنش و فشار بر روی دیسک‌ها می‌گردد.

مصرف سیگار

پزشکان بر این باورند که استعمال سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی به دیسک‌های گردن می‌گردد. این امر یکی از شایعترین علت دیسک گردن به شمار می‌رود. علاوه بر آنچه گفته شد کشیدن سیگار سبب مسدود شدن رگ‌های کوچکی می‌شود که وظیفه غذا رسانی به دیسک‌‌ها را بر عهده دارند.

با بروز این اختلال، دیسک گردن به وجود می‌آید و احتمال ابتلا به آن نیز دو چندان می شود.

شغل

شغل برخی از افراد به گونه‌‌ای است که در طول روز حرکات تکراری فراوانی را انجام می‌دهند و این امر احتمال بروز دیسک گردن را چندین و چند برابر افزایش می‌دهد. اموری مانند خم شدن به چپ و راست، پیچاندن بدن، کشیدن اجسام و … از جمله این موارد هستند.

البته برخی از ورزش‌های سنگین و غیر اصولی که حرکات آن‌ها به صورت مرتب تکرار می‌شوند نیز می تواند مزید بر علت ایجاد دیسک گردن ‌گردد.

اگر دچار درد در قسمت گردن هستید حتما برای درمان آن اقدام کنید. همچنین طرز صحیح نشستن به خصوص روی صندلی را یاد بگیرید تا دچار گردن درد نشوید.

علائم دیسک گردن چیست؟

همان‌گونه که در پارگراف‌های بالا به انها اشاره شد، دیسک گردن جزو آن دسته از بیماری‌هایی به شمار می‌رود که به صورت تدریجی بروز پیدا کرده و قسمت سر و گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، علائمی وجود دارند که توسط آن‌ها می‌توان بیماری دیسک گردن را تشخیص داد و به موقع اقدام به درمان آن نمود.

برخی از مهمترین علائم دیسک گردن که باید با آن آشنایی داشته باشیم عبارتند از:

  • درد در قسمت شانه یا بازو
  • بی حسی یا سوزش در قسمت دست
  • ضعف عضلانی
علائم دیسک گردن
علائم دیسک گردن

درد در قسمت شانه یا بازو

اگر دیسک گردن در قسمت تحتانی گردن به وجود آید، باعث ایجاد درد در قسمت بازو خواهد شد. این درد از بازو آغاز شده و تا انگشتان دست امتداد پیدا می‌کند. علاوه بر آنچه گفته شد دست در هنگام حرکت به سمت چپ و راست، دچار درد و سوزش نیز خواهد شد. لازم به ذکر است که عطسه، سرفه و یا حرکات ناگهانی، مزید بر تشدید این درد می‌شوند.

بی حسی یا سوزش در قسمت دست

یکی از مهمترین عللی که باعث ایجاد بی‌حسی یا سوزش در قسمت شانه و بازو می‌گردد، دیسک گردن است. زیرا هر نوع فشاری بر روی عصب گردن، دست را نیز تحت تاثیر قرار داده و خود را با علائمی مانند سوزش و بی حسی نشان می‌دهد.

ضعف عضلانی

ضعف عضلانی یکی دیگر از علائم فتق دیسک گردن است. همان‌گونه که می‌دانید تمامی عضلات جسم ما، با استفاده از ریشه‌های عصبی، عصب‌دهی می‌شوند. عصب‌های عضلات دست، از سر و گردن آغاز می‌شوند. بنابراین بروز بیماری دیسک گردن و هر نوع فشاری بر روی این ریشه‌ های عصبی، باعث تحلیل رفتن عضلات دست می‌گردد.

نتیجه‌گیری نهایی در مورد بیماری دیسک گردن

در صورت بروز هر نوع مشکل و بیماری در قسمت دیسک گردن، حتما با یک پزشک متخصص حاذق مشورت کنید. پزشکان با انجام معاینات و بررسی‌های دقیق، میزان و شدت این بیماری را تشخیص داده و سپس بر مبنای آن درمان را آغاز می‌کنند.

علاوه بر آنچه گفته شد فرد می‌تواند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، از بروز بیماری در قسمت دیسک گردن به میزان قابل توجهی جلوگیری کند.

به عنوان مثال شما می‌توانید ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید و یا در هنگام نشستن و ایستادن به وضعیت بدن خود دقت نموده و از انجام کارهایی که باعث آسیب به دیسک گردن شما می‌شوند به شدت خودداری کنید.

ترک سیگار و کاهش وزن نیز از جمله مهمترین پارامترهایی هستند که از بروز علائم دیسک گردن جلوگیری کرده و سلامتی را برای جسم شما به ارمغان می‌آورند.

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل

فیزیوتراپی در منزل در افرادی که از دیسک گردن رنج می‌برند باعث کاهش درد، سفتی و اسپاسم عضلات در ناحیه گردن می‌شود. پس از اینکه علائم بیرون زدگی دیسک گردن مانند درد، بی حسی و سوزش در قسمت شانه، بازو و دست از بین رفت، متخصص فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک‌های مختلف، استقامت و انعطاف‌پذیری عضلات گردن را افزایش می‌دهد.

متخصص فیزیوتراپی همچنین حرکات تمرینی مختلفی را آموزش می‌دهد که بیمار به صورت روزانه انجام دهد. این حرکات کمک می‌کند تا روند بهبودی و درمان بیرون زدگی دیسک گردن تسریع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×