انواع راه‌های درمان شانه درد

درمان شانه درد

شانه درد عارضه‌ای است که ممکن است حتی افراد ورزشکار را نیز گرفتار کند. علت بروز این درد یا بیماری و همچنین علائمی که نمایان می‌شوند متفاوت هستند. در صورتی که با این علائم رو به رو شدید نباید آن را نادیده بگیرید، بلکه باید سریعا با یک پزشک متخصص و حاذق مشورت کنید. در ادامه به معرفی علت، علائم و همچنین راههای درمان شانه درد می‌پردازیم.

راههای درمان شانه درد
راههای درمان شانه درد

آناتومی شانه

شانه یکی از اعضای بسیار مهم و کاربردی هر انسانی می‌باشد که با توجه به طراحی و خصایلش روزانه به طور مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سه عدد استخوان با نام‌های استخوان ترقوه (کلاویکل)، تیغه شانه (اسکاپولا) و استخوان بالای بازو (هیومروس) در ناحیه شانه قرار دارند.

اسکاپولا یک استخوان مثلثی شکل است که  از دو بخش مهم به اسم‌های آکرومیون یا زائده‌ی اهرمی استخوان کتف و استخوان کاسه‌ای (گلنوئید) تشکیل شده است. سه استخوان نام برده شده در ناحیه شانه در دو مفصل به یکدیگر متصل می‌شوند.

از آن گذشته در اطراف شانه تعدادی عضله، رباط و تاندون نیز جاگرفته‌اند. وظیفه رباط‌ها وصل کردن استخوان‌ها به یکدیگر در یک مفصل می‌باشد. تاندون‌ها نیز وظیفه اتصال عضله به استخوان را بر عهده دارند.

علت شانه درد چیست؟

از آنجایی که شانه یکی از پر استفاده‌ترین نواحی بدن محسوب می‌ شود، به همین دلیل باتوجه به کاربردش بیشتر در معرض آسیب و درد قرار می‌گیرد. علل و دلایل بسیاری وجود دارند که می‌توانند سبب ایجاد درد در شانه شوند.

مهمترین و رایج ترین علت شانه درد عبارت‌اند از:

  • شانه یخ زده
  • اختلالات روتاتور کاف شانه
  • درد ارجاعی
  • ضربه (تروما)
  • درد ناشی از مشکلی در گردن
  • اختلالات مفصل آکرومیوکلاویکولار
  • بی ثباتی یا ناپایداری شانه
  • التهاب یا پارگی تاندون‌های روتاتورکاف
  • انواع شکستگی‌ها
  • سکته مغزی
  • بیماری‌های روماتیسمی

علائم شانه درد در مردان و زنان

بیشتر عواملی که سبب ایجاد درد شانه می‌شوند، پیش‌تر با بروز علائمی آگاهی‌های لازم را به فرد داده‌اند. اما متاسفانه بیشتر انسان‌ها به این علائم و نشانه‌ها بی‌اعتنایی کرده و هنگامی در راستای درمان تلاش می‌کنند که دیگر کار از کار گذشته است و درد در ناحیه شانه شروع شده است.

این در حالی است که اگر در زمان‌های اولیه بروز علائم، به آن توجه می‌کردند زمان و روند درمان آسان‌تر می‌شد.

از جمله از علائم و نشانه‌های شانه درد عبارتند از:

  • احساس سوز در شانه
  • احساس بی‌حسی در شانه
  • تورم شانه
  • تغییر رنگ شانه

انواع راه های درمان شانه درد بدون جراحی

برخی از راه های درمان شانه درد عبارتند از:

  • فیزیوتراپی
  • انجام حرکات ورزشی مناسب
  • ماساژ
  • طب سوزنی
  • مگنت تراپی
  • لیزرتراپی
  • شاک ویو تراپی
درمان شانه درد بدون جراحی
درمان شانه درد بدون جراحی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شانه یکی از رایجترین و موثرترین روش‌ها برای درمان شانه درد است که به وفور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع فیزیوتراپیست‌ها بسته به شرایط فرد و علت اصلی بروز درد، روش‌‌های مختلفی برای کمک به بیمار را مورد استفاده قرار می‌دهند.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم فیزیوتراپی مجموعه‌‌ای از روش‌های درمانی می‌باشد که موجب تقویت، تسکین و بهبود عضلات شانه می‌شوند. همانطور که گفتیم فیزیوتراپی خود دارای زیر شاخه‌های مختلفی می‌باشد. تمرینات مخصوص شانه و ماساژ جز پرکاربردترین روش‌های فیزیوتراپی برای درمان درد در نواحی شانه به حساب می‌آیند.

همچنین خدمات فیزیوتراپی در منزل برای بیمارانی که قادر به حرکت نیستند مانند سالمندان و افرادی که دچار ضایعات نخاعی شده‌اند می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

انجام حرکات ورزشی مناسب

در این نوع از درمان،  پزشک یا فیزیوتراپیست با توجه به میزان و ناحیه درد، نوع آسیب‌دیدگی و … تمرینات کششی مختلفی را تجویز می‌کنند. انجام این حرکات ورزشی برای درمان شانه درد، به مرور زمان منجر به تسکین این عارضه می‌شود.

ماساژ

در روش ماساژ درمانی فرد لازم نیست کار خاصی انجام دهد بلکه فیزیوتراپ با به کار گرفتن تجربه و دانش خود نواحی مختلف شانه را که آسیب دیده است به آرامی با تکنیک‌های درمانی ماساژ می‌دهد. این کار باعث تحریک سلول‌های عصبی جهت بازیابی و افزایش فعالیت در جهت کمک به بهبود درد می‌شود.

ماساژ يومي هو تراپي یکی از خدمات مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی لاله است که در صورت صلاحدید توسط متخصص طب فیزیکی و با توجه به شرایط بیمار، پیشنهاد داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ماساژ درمانی چیست را بخوانید.

طب سوزنی

در روش طب سوزنی پزشک تعدادی سوزن‌ را وارد نقاط مختلف شانه می‌کند. شایان ذکر است که معمولا حدود ۱۰ تا ۲۰ سوزن ظریف با عمق کم و به طور همزمان به نواحی شانه وارد می‌شوند.

نکته قابل توجه این است که بر خلاف باور عوام جامعه، این روش درد نداشته و در واقع سوزن‌‌های استفاده شده برای این کار به قدری ظریف هستند که درون یک سوزن کوچک خون‌گیری تعداد زیادی از آنها جای می‌گیرند.

برای استفاده از طب سوزنی حتما باید به یک پزشک آموزش دیده مراجعه کنید، در غیر این صورت ممکن است شاهد عوارض جانبی جبران‌ناپذیری شوید.

مگنت تراپی

یکی دیگر از روش‌های درمانی بسیار موثر برای این بیماری، مگنت تراپی می‌باشد. شایان ذکر است که استفاده از این روش تاثیرات بسیار زیادی بر درمان درد و التهاب و ورم ناحیه تحت درمان می گذارد. با استفاده از روش مگنت تراپی، فرایند بازسازی و بهبود شانه شما سریع‌تر انجام خواهد شد.

لیزرتراپی

لیزر تراپی یکی دیگر از روش‌های مناسب و البته بدون درد، برای کمک به بهبود شانه درد می‌باشد. این روش باعث کاهش درد و تسکین آن شده و اغلب برای بهبود بیماران مبتلا به تاندونیت عضله چرخاننده شانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاک ویو تراپی

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی بین ورزشکاران و افراد عادی شوک ویوتراپی است. در این روش جدید که مکمل کننده توانبخشی و فیزیوتراپی می‌باشد، یک موج بسیار کوتاه اما قوی که از صوت سریعتر حرکت می‌کند، به محل درد ارسال می‌شود و باعث کاهش درد در ناحیه شانه می‌شود.

آیا درد شانه به اعصاب ارتباط دارد؟

یکی از بیشترین سوالاتی که در مورد درد شانه پرسیده می‌شود، ارتباط آن با اعصاب است. همانطور که پیش‌تر هم بدان اشاره کردیم، این درد ممکن است در اثر عوامل متعددی بوجود بیاید که اعصاب تنها یکی از آن‌ها است.

 پس می‌توان چنین عنوان کرد که اعصاب بر روی درد شانه نیز تاثیر گذار بوده و می‌تواند ایجادکننده یا تحریک‌کننده آن باشد، اما تنها دلیل برای این عارضه نیست، بلکه این درد می‌تواند در اثر عوامل دیگری که به اعصاب ربط ندارند نیز رخ دهد.

درمان شانه درد عصبی

شانه درد عصبی نیز مانند سایر علل دیگر، روش‌های درمانی خاص خود را دارد. نحوه درمان شانه درد عصبی برای هر کس بسته به نوع درد و شدت آن متفاوت می‌باشد. از این رو توصیه می‌کنیم پس از معاینه و مشورت با پزشک، از بهترین روش درمان مطلع شوید.

درمان شانه درد عصبی
درمان شانه درد عصبی

عمل جراحی شانه

عمل جراحی را می‌توان آخرین روش برای درمان درد شانه خطاب کرد چرا که بیشتر مشکلات مربوط به شانه درد بدون جراحی رفع می‌شوند.

در واقع عمل جراحی هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آسیب دیدگی بسیار جدی باشد و یا فرد بخواهد سریع‌تر بهبودی خود را بدست بیاورد. در صورت نیاز به جراحی، معمولا این کار را به روش لاپاروسکوپی انجام می‌دهند.

شایان ذکر است که روش‌های مختلف دیگری نیز برای درمان این درد وجود دارند. اما ما در این مقاله به بررسی و توضیح رایجترین و البته موثرترین راه‌ها بسنده کرده‌ایم.  نکته قابل توجه دقت به این موضوع است که این درد بر اثر دلایل مختلفی رخ می‌دهد. هر یک از این علت‌ها روش مناسب خود را برای درمان دارند.

در صورتی که شما نیز دچار درد شانه شده‌اید بهتر است ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و پس از معاینه بهترین روش را انتخاب و برای درمان با پزشک خود حتما مشورت کنید.

بهترین راه درمان درد شانه

برای آنکه از شرایط جسمانی خود مطلع شوید بهتر است هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید و به شدت از کمک گرفتن از درمان‌های خانگی که در بابشان با پزشک مشورت نکرده‌اید خودداری کنید تا در کوتاه‌ترین زمان، درمان را ممکن کنید و بهبود شرایط خود را رقم بزنید.

مشاوره با پزشک طب فیزیکی و توانبخشی بهترین مسیر و راه درمان این عارضه است.

فیزیوتراپی شانه در خانه

درصورتی که برای درمان شانه درد به فیزیوتراپی نیاز دارید، می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنید. فیزیوتراپی در خانه به شما این امکان را می‌دهد تا تمام مراحل درمان را در خانه و زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپی مجرب طی کنید.

متخصص فیزیوتراپی پس از ارزیابی شانه و میزان درد، بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهد. سپس با طراحی حرکات اصلاحی مناسب برای شانه، درمان شما را پیگیری خواهد کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×