علت و علائم شانه درد چیست؟

علت و علائم شانه درد

در مقالات قبلی درباره درمان شانه درد با شاک ویو تراپی صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی کامل علت و علائم شانه درد پرداخته‌ایم تا بسیاری از سوالات شما را در این باب بتوانیم پاسخ دهیم.

علت و علائم شانه درد
علت و علائم شانه درد

آناتومی شانه

شانه در واقع مجموعه‌ای متشکل از تعدادی مفصل، تاندون و عضله می‌باشد. همکاری مجموعه نام برده باعث ایجاد دامنه‌ حرکتی وسیعی برای دست می‌شوند. دست حرکات مختلفی همانند خاراندن پشت، پرتاب توپ و … را با کمک شانه انجام می‌دهد.

البته اشاره به چنین مثال‌هایی به این خاطر است که بدانید زوایای حرکت دست با توجه به نیاز می‌تواند نسبت به دیگر اعضای بدن گسترده تر باشد. همین دامنه حرکتی گسترده باعث می‌شود که علائم شانه درد سریع نمایان شود و باید سریعا در پی کشف علت شانه درد باشیم.

به دلیل ساختار شانه که از تحرک زیادی برخوردار است، آسیب‌هایی نظیر بی‌ثباتی مفصل، آسیب به بافت نرم و احساس درد در این ناحیه بیشتر از نواحی دیگر احساس می‌شود. به دلیل اینکه ساختار شانه به گونه‌ای است که سر استخوان بازو مانند گوی بوده و داخل قسمت کاسه‌‌ای یعنی کتف قرار گرفته است، مفصل شانه را یک مفصل گوی و کاسه می‌نامند.

شایان ذکر است که از آنجایی که ثبات مفصلی در شانه بیشتر توسط بافت‌های نرم عضلات، کپسول و لیگامان‌ها فراهم می‌شود، از این رو این مفصل بیشتر در معرض گرفتگی قرار می‌گیرد.

 با توجه به آنچه در مورد آناتومی شانه بیان کردیم، این عضو از بدن بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته و احساس درد در آن به دلیل خصایل و کاربردهای فراوانی که دارد دیده می‌شود.

علت شانه درد چیست؟

دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است علت شانه درد باشند. در ادامه رایجترین دلایل احتمال احساس درد در این ناحیه  را بررسی می‌کنیم:

  • بی‌ثباتی و دررفتگی شانه
  • پیچ ‌خوردگی و یا جداشدگی شانه
  • استئوآرتریت
  • شانه‌ منجمد یا کپسولیت چسبنده
  • گیر افتادن شانه
  • درد و آسیب به دلیل استفاده مکرر
  • بیماری‌های روماتیسمی
علت شانه درد
علت شانه درد

بی‌ثباتی و دررفتگی شانه

اگر عضلات و رباط‌های شانه، در اثر یک کار غیر معمول به خصوص هنگام فعالیت‌های ورزشی بیش‌ازحد تحمل خود کشیده شده و یا پاره شوند، بی‌ثباتی و دررفتگی شانه رخ خواهد داد. این عمل یکی از رایج‌ترین علت درد شانه است که احساس درد شدید در شانه را به همراه خواهد داشت.

پیچ ‌خوردگی و یا جداشدگی شانه

یکی دیگر از دلایل احساس درد شانه، پیچ خوردگی یا جداشدگی آن است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رباط‌های شانه پاره شده و به صورت جزئی یا کلی از استخوان جدا شوند.

استئوآرتریت

استئوآرتریت یک بیماری مزمن و بسیار تخریبی می‌باشد که در اثر آن غضروف و غشای مفصل تخریب شده و همین عامل موجب درد و گرفتگی شانه به هنگام حرکت کردن استخوان‌ها بر روی یکدیگر می‌شود. ابتلا به استئوآرتریت بیشتر شامل افراد میان سال شده و معمولا  افراد بالای ۵۰ سال از این بیماری رنج می‌برند و علائم شانه درد را می‌بینند.

شانه‌ منجمد یا کپسولیت چسبنده

در اثر ابتلا به این  عارضه کپسول شانه ضخیم و سفت شده و حتی احتمال دارد که مایع سینوویال در درون مفصل کاهش پیدا کرده و حتی به میزان کمتری نسبت به حالت عادی خود برسد. کپسولیت چسبنده از جمله از علل شانه درد می‌باشد که در صورت عدم مداوا ممکن است باعث وقوع دردهای شدیدتری نیز بشود.

گیر افتادن شانه

این اتفاق در هنگام وارد شدن فشار توسط زائده استخوان شانه به بافت‌های نرم زیرین رخ می‌دهد. این عمل ممکن است سبب ایجاد بورسیت و التهاب تاندون شده و در نهایت درد شانه را در پی داشته باشد.

درد و آسیب به دلیل استفاده مکرر

یکی دیگر از علل رایج ایجاد درد در شانه به استفاده مکرر از آن مربوط می‌شود. این عامل بیشتر درباره ورزشکاران صادق است. تکرار مکرر حرکاتی نظیر بالا بردن دست یا چرخش‌های شانه در زوایای غیر استاندارد، باعث بروز آسیب‌های کوچک اما متوالی در نواحی شانه می‌شود.

بسیاری از افراد این دردها را احساس نمی‌کنند اما به مرور زمان و بدون علت خاصی درد شانه به سراغ آن‌ها می‌آید. در صورتی که چنین دردی را احساس کردید برای آنکه از تشدید آن جلوگیری کنید بهتر است بدون تامل به پزشک مراجعه کنید.

بیماری‌های روماتیسمی

در این نوع از بیماری‌ها، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله کرده و باعث نرمی استخوان می‌شود. این بدان معناست که به جای آنکه با سلول‌های خارجی مبارزه کند بافت‌های داخلی بدن را بیگانه میشناسد.

پس می‌توان نتیجه گرفت بیماری‌های روماتیسمی با نرم کردن استخوان‌ها سبب بروز درد در همه مفاصل می‌شوند. اما از آنجایی که مفصل شانه حساس‌تر و پرکاربردتر از دیگر مفاصل است، این درد در نواحی شانه با شدت بیشتری احساس می‌شود.

سایر دلایل شانه درد

شایان ذکر است که برخی دیگر از دلایل شانه درد عبارتند از:

  1. پارگی‌های غضروف مفصلی
  2. انواع شکستگی‌ها
  3. ساییدگی یا آرتروز شانه
  4. دردهای گردن
  5. دردهای  احشا

علائم شانه درد چیست؟

همانطور که گفتیم علل بسیار زیادی برای ایجاد درد در شانه وجود دارند. اما حقیقت آن است که درد شانه به یکباره شروع نمی‌شود و مدت‌ها قبل علائم درد شانه را از خود نشان می‌دهند. از این رو پزشکان توصیه می کنند که در صورتی که هر نشانه‌ای را از درد شانه در خود احساس کردید، سریعا به پزشک متخصص حاذق مراجعه کنید تا با تشخیص سریع از رخ دادن یک اتفاق تلخ‌تر پیشگیری شده و حدالامکان مدت زمان و روند درمان آسان‌تر و سریع‌تر شود.

از جمله از نشانه‌های شانه درد عبارت اند ا ز:

  • احساس غیرعادی بودن شانه مانند بی‌حسی، احساس سوزش و سردی
  • تغییر شکل شانه
  • تغییر رنگ یا کبودی
  • تومور
علائم شانه درد
علائم شانه درد

 احساس غیرعادی بودن شانه مانند بی حسی، احساس سوزش و سردی

احساسات ناشی از غیرعادی بودن شانه، مهمترین و آسان‌ترین راه تشخیص و از علائم شانه درد می‌باشد. اگر شما نیز در شانه خود احساساتی همچون بی‌حسی، سوزش و … را دارید بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. مشکلاتی ناشی از احساس سوزش یکی از رایج‌ترین علل آرتروز گلنوهمورال می‌باشد.

تغییر شکل شانه

اگر شانه شما از شکل عادی خود، تغییر پیدا کرده باشد احتمالا مشکلاتی در استخوان و بافت‌های آن وجود دارد و بهتر است قبل از شروع درد در ناحیه شانه، علت آن را جویا شوید.

تغییر رنگ یا کبودی شانه

کبودی و تغییر رنگ شانه نشانه‌ای از مشکل در بافت، تاندون و حتی استخوان شانه می‌باشد. بسیاری از افراد این تغییر رنگ را جدی نگرفته و پس از بی‌اعتنایی نسبت به آن با دردهای شدید در این قسمت مواجه می‌شوند.

تومور

وجود تومور در بدن و یا نواحی نزدیک به شانه یکی از علائم شانه درد می‌باشد.

انواع راههای درمان شانه درد

راه‌های زیادی برای درمان درد شانه وجود دارد. افراد بایستی پس از تشخیص پزشک و علت‌یابی دردهای بوجود آمده در این ناحیه، بهترین روش درمانی را انتخاب کرده و آن را پیش بگیرند. انواع راههای درمان شانه درد عبارت اند از:

  • فیزیوتراپی
  • ورزش
  • ماساژ
  • طب سوزنی
  • جراحی
انواع راه های درمان شانه درد
انواع راه های درمان شانه درد

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یا فیزیوتراپی در منزل یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان و کاهش شانه درد می‌باشد، که با هدف تقویت عضلات و کاهش اصطکاک و سایش آنها در مفصل شانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیزیوتراپی شانه می‌تواند به درمان قطعی شما کمک کند.

ورزش

برخی از علل شانه درد ناشی از استفاده نادرست و یا مکرر از شانه می‌باشد. که  وارد شدن فشار بیش از اندازه به مفاصل و همچنین احساس درد را به همراه خواهد داشت. برای حل این مشکل پزشکان بیشتر توصیه می‌کنند، تا فرد با انجام تمرینات ورزشی مناسب برای درمان شانه درد در بازه‌های زمانی مشخص، سلامتی خود را بدست بیاورند.

ماساژ

ماساژ درمانی نواحی شانه برای درمان آن یکی از بهترین راه‌حل‌های از بین بردن احساس درد ناحیه شانه است. با تمامی این تفاسیر شیوه درمانی ماساژ تنها زمانی کارساز است که درد شانه مربوط به دلایلی از جمله گرفتگی عضله باشد.

همچنین ماساژ باید توسط فردی بسیار حاذق انجام شود. چرا که در غیر این صورت این امکان وجود دارد که علت و علائم شانه درد افزایش یافته و عارضه نیز تشدید شود.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی دیگر از راه کارهای توصیه شده برای تسکین و بهبود درد شانه است. طب سوزنی نیز از قاعده دیگر شیوه‌های درمانی که تاکنون نام برده شد مستثنی نیست. به همین دلیل بایستی فردی آگاه و با تجربه این کار را انجام دهد تا شاهد نتیجه‌ای که انتظارش را دارید باشید و علائم شانه درد کاهش یابد.

نکته: این روش برای درد ناشی از شکستگی استخوان و یا پارگی تاندون کار ساز نیست.

عمل جراحی شانه

در واقع عمل جراحی شانه در صورتی انجام می‌شود که آسیب‌های وارد شده به شانه جدی یا شرایط پیچیده باشد و علائم شانه درد شدیدی بروز کرده باشد. در این روش به منظور کاهش درد شانه پس از جراحی پزشکان از روش‌های مختلفی همچون سرما درمانی، گرما درمانی، دارودرمانی و … استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است که عمل جراحی شانه معمولا با یک دوره بی‌حرکت‌سازی و فیزیوتراپی همراه می‌باشد.

بهترین راه درمان درد شانه و کتف

مانند هر عارضه دیگری برای آنکه بتوانید مسیر صحیح درمان را پیش بگیرید بهتر است از پزشکی حاذق کمک بگیرید. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که رعایت نکردن اصول صحیح درمان عوارض جانبی غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد و علت و علائم شانه درد را تشدید کند.

برای مشاوره با پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با مرکز فیزیوتراپی لاله در ارتباط باشید.

فیزیوتراپی در منزل برای شانه درد

طریقه فیزیوتراپی در منزل همانند فیزیوتراپی در کلینیک است. متخصص فیزیوتراپی در خانه با استفاده از تمرینات حرکتی، ماساژ درمانی، طب سوزنی و تجهیزات الکتروتراپی به بیمار کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود پیدا کند. 

افرادی که از درد کتف و شانه رنج می‌برند و به هر دلیلی شرایط مراجعه حضوری به کلینیک فیزیوتراپی برای آنها وجود ندارد، می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی شانه در منزل بهره ببرند. متخصص فیزیوتراپی با بررسی شرایط بیمار، بهترین روش درمان شانه درد را به او پیشنهاد می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×