علت و علائم تنیس البو (آرنج تنیس بازان) و درمان آن

علت تنیس البو

تنیس البو درد و عارضه‌ای است که در ناحیه آرنج به‌وجود می‌آید. از جمله راههای درمان تنیس البو انجام حرکات ورزشی و نرمشی مناسب است. درمان‌های خانگی در بیشتر موارد باعث برطرف شدن علت تنیس البو و بهبودی موفقیت آمیز علائم تنیس البو می‌شوند.

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان چیست؟
تنیس البو یا آرنج تنیس بازان چیست؟

بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان چیست؟

بیماری تنیس البو یا اپی کندیلیت جانبی یا آرنج تنیس بازان تورم دردناک عضلات خارجی و مفصل آرنج به دلیل فشار تکراری (استفاده بیش از حد) است.

در این آسیب درد در ناحیه بیرونی آرنج (سمت جانبی) ایجاد می‌شود. اما ممکن است به پایین، پشت ساعد و حتی گاهی شانه و انگشتان دست نیز کشیده شود. شما احتمالا درد را هنگامی که آرنج را به طور کامل باز و بسته می‌کنید حس خواهید کرد.

علت تنیس البو چیست؟

تاندون بخشی از ماهیچه است که به استخوان متصل می‌شود. تاندون‌های ساعد، ماهیچه‌های ساعد را به استخوان خارجی آرنج متصل می‌کنند. بیماری تنیس البو اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماهیچه بخصوص (ماهیچه کوتاه باز کننده مچ به زند بالایی یا ماهیچه ECRB) در ساعد آسیب می‌بیند. ماهیچه ECRB به بالا آوردن مچ (حرکت اکستنشن) کمک می‌کند.

فشار‌های تکراری ماهیچه را ضعیف می‌کنند و موجب التهاب و ایجاد پارگی‌های بسیار کوچکی در تاندون ماهیچه در ناحیه اتصال آن به قسمت خارجی آرنج می‌شوند. این پارگی‌ها منجر به التهاب و درد می‌شوند.

بیماری آرنج تنیس بازان می‌تواند با هر گونه فعالیتی که شامل چرخاندن مکرر مچ دست می‌باشد تشدید شود. فعالیت های زیر از جمله فعالیت‌هایی هستند که علت تنیس البو می‌شوند:

  • تنیس و دیگر ورزش‌های راکتی
  • شنا
  • گلف
  • چرخاندن کلید
  • استفاده مکرر از پیچ گوشتی، چکش یا کامپیوتر
علت تنیس البو
علت تنیس البو

علائم تنیس البو چیست؟

احتمالا در صورت دچار شدن به عارضه تنیس البو نشانه‌هایی را تجربه خواهید کرد که باید آن‌ها را بشناسید. برخی از علائم تنیس البو شامل موارد زیر است:

  • دردی در آرنج که در ابتدا خفیف است اما به تدریج تشدید می‌شود.
  • دردی که از ناحیه خارجی آرنج شروع شده و تا ساعدها و مچ پیش می‌رود.
  • عدم توانایی مناسب در دست گرفتن اشیا
  • تشدید درد هنگام دست دادن با دیگران یا فشار دادن یک شی در دست
  • ایجاد درد هنگام بلند کردن چیزی با استفاده از ابزارها یا باز کردن در قوطی‌ها
علائم تنیس البو
علائم تنیس البو

انواع راههای درمان بیماری آرنج تنیس بازان

انواع راههای درمان آرنج تنیس بازان شامل موارد زیر است:

  • مداخلات غیر جراحی
    • استراحت
    • یخ
    • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
    • فیزیوتراپی
    • درمان با فراصوت یا اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی
    • تزریقات استروئید
    • درمان با امواج شوک
    • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت
  • جراحی

مداخلات غیر جراحی

حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد از موارد تنیس البو به طور موفقیت آمیز بدون جراحی و با کمک فیزیوتراپی درمان می‌شوند. پزشک شما در ابتدا یک یا چند مورد از راههای درمان تنیس البو که در ادامه بیان شده‌اند را، تجویز خواهد کرد.

استراحت

اولین قدم در ریکاوری استراحت دادن بازو برای چند هفته است. پزشک ممکن است برای کمک به ثابت نگه داشتن ماهیچه‌های آسیب دیده به شما یک بریس بدهد.

یخ

بسته‌های یخ که بر روی آرنج گذاشته می‌شوند به کاهش تورم و تسکین درد کمک می‌کنند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین و ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست از ورزش‌های مختلف برای تقویت ماهیچه‌های ساعد و تسریع روند بهبودی استفاده خواهد کرد. این تمرین‌ها ممکن است شامل تمرین‌های بازو، ماساژ با یخ و تکنیک‌های تحریک ماهیچه باشد.

در حال حاضر فیزیوتراپی موثرترین روش درمانی غیر جراحی تنیس البو می‌باشد. در فیزیوتراپی از انواع ورزش‌ها و دستگاه‌ها همچون لیزر درمانی، مگنت درمانی، طب سوزنی، درمان با سوزن خشک، شوک درمانی، کینزیوتیپینگ و …. جهت درمان درد آرنج استفاده می‌شود. حدود ۹۰ درصد بیماران با فیزیوتراپی بهبودی کامل را بدست خواهند آورد.

مقاله مرتبط: فیزیوتراپی برای درمان آرنج درد

همچنین افراد مبتلا به بیماری تنیس البو می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. متخصص فیزیوتراپی با مراجعه به منزل شما، امکانات و تجهیزات لازم برای انجام انواع حرکات ورزشی و اجرای تکنیک‌های فیزیوتراپی را به همراه خواهد داشت.

درمان با فراصوت یا اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی

در اولتراسوند تراپی یک پروب اولتراسوند بر روی دردناک‌ترین ناحیه بازو قرار داده می‌شود. پروب امواج صوتی با فرکانس بالا را برای یک مدت زمان مشخص به درون بافتها ساطع می‌کند. این نوع درمان تنیس البو می‌تواند به کاهش تورم و تسریع ریکاوری کمک کند.

تزریقات استروئید

پزشک شاید تصمیم بگیرد که یک داروی کورتیکواستروئید را مستقیماً در ماهیچه آسیب دیده یا جایی که تاندون به استخوان آرنج متصل میشود تزریق کند. این کار برای کاهش تورم مفید است.

درمان تنیس البو با امواج شاک ویو تراپی

شاک ویو درمانی در فیزیوتراپی یک روش درمانی است که در آن امواج صوتی پرقدرت، برای تسریع روند خود ترمیمی بدن به آرنج ارسال می‌شوند. پزشک یا فیزیوتراپیست شما شاید این روش را در پیشنهاد بدهد یا ندهد. شاک ویو بیشتر در موارد مزمن بیماری تجویز می‌شود.

مرکز طب فیزیکی و توانبخشی لاله یکی از بهترین مراکز شاک ویو تراپی در تهران است.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

این روش یک روش درمانی احتمالی است که به نظر می‌رسد بسیار امید بخش باشد و توسط بسیاری از پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما معمولا در حال حاضر شرکت‌های بیمه آن را پوشش نمی‌دهند.

درمان تنیس البو
درمان تنیس البو

جراحی

در صورتی که پس از یک سال درمان علائم تنیس البو بهبود پیدا نکرد، ممکن است جراحی نیاز باشد. شما و پزشک‌تان می‌توانید لزوم یا عدم لزوم جراحی برای بهبود شرایط‌تان را تعیین کنید.

جراحی یا از طریق وارد کردن یک اسکوپ کوچک به داخل آرنج (آرتروسکوپی) یا از طریق یک برش بزرگ‌تر که مستقیماً بر روی آرنج ایجاد می‌شود (جراحی باز) انجام می‌شود.

از هر دو متود برای برداشتن بافت مرده و اتصال دوباره ماهیچه سالم به استخوان استفاده می‌شود. پس از جراحی احتمالا بازویتان با استفاده از یک اسپیلنت ثابت نگه داشته می‌شود. این کار برای بازیابی قدرت و انعطاف پذیری ماهیچه انجام می‌شود.

جراحی در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد برای درمان آرنج تنیس بازان موفقیت آمیز است اما کاهش مقداری از قدرت ماهیچه طبیعی است.

نکات مهم در مورد درمان تنیس البو

تنیس البو معمولا  مشکل نسبتا خفیفی است و باید حدودا طی دو هفته به خودی خود بهبود پیدا کند. اگر چنین نشد به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.

در طول ریکاوری هنگام انجام حرکاتی که احتمال می‌دهید مسبب علائم تنیس البو در شما هستند، مراقب باشید. همچنین می‌توانید برای تسریع روند بهبودی در کنار انجام این ورزش‌های سبک از مسکن‌های بدون نسخه یا داروهای ضد التهابی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×