درمان دیسک کمر با روش‌های غیر جراحی

درمان دیسک کمر

فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر از جمله عارضه‌هایی است که می‌تواند هر فردی را گرفتار کند. در این مقاله درباره انواع راههای درمان دیسک کمر با روش‌های غیر جراحی (بدون جراحی) مانند فیزیوتراپی کمر صحبت می‌کنیم.

راههای درمان دیسک کمر
راههای درمان دیسک کمر

آنچه باید درباره دیسک کمر بدانید

دیسک کمر عارضه‌ای است که در افراد به خصوص بین سنین 30 تا 50 سال اتفاق می‌افتد. امروزه بسیاری از پزشکان طب سنتی و … در فضاهای مجازی راه‌های درمان دیسک کمر را با روش‌های طبیعی و غیرجراحی  پیشنهاد می‌کنند. حقیقت مطلب این است که جراحی یکی از راه‌های ساده و برای درمان این عارضه و آن هم هنگامی است که درمان‌های دیگر پاسخ مناسبی نداده باشند.

عموم مواقع زمانی که اطبا برای درمان‌های غیرجراحی در نظر می‌گیرند حداقل بین 1 تا 2 ماه است. چرا که اثر این دارو‌ها باید بر بدن بیمار بنشیند. با تمامی این تفاسیر اکثر مردم این بازه زمانی مورد نیاز را در نظر نمی‌گیرند و به دنبال درمان راحت‌تر با پاسخدهی کوتاه‌تری هستند. به همین دلیل عوارض جراحی را در نظر نمی‌گیرند.

امکان ابتلا به دیسک کمر چقدر است؟

در صورتی که بخواهیم نمودار سالانه ابتلا به دیسک کمر را در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که بر حسب شرایط (نژاد، شیوه زندگی، نوع فعالیت‌های روزمره و …) بین 5 تا 20 نفر در طول یک سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اعدادی که محاسبه شد را به گونه‌ای دیگر نیز می‌توان تفسیر کرد. این اعداد بدان معنا هستند که از هر هزار نفر در طول یک سال 12 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. از بین این افراد 80 درصد از کسانی که دچار پارگی دیسک کمر شده‌اند با استفاده از روشهای درمان به صورت غیرجراحی بهبود پیدا می‌کنند و 20 درصد نیز به ناچار تن به جراحی دیسک کمر می‌دهند.

دیسک کمر ممکن است در افراد با سن کمتر نیز دیده شود. عوامل متعددی مانند چاقی، سابقه خانوادگی دیسک کمر و حمل نامناسب کوله پشتی می‌تواند باعت ایجاد کمردرد در کودکان و نوجوانان شود.

نکته حائز اهمیت این است که زمان مناسب برای جراحی باید شناخته شود. اصطلاحا به این زمان، زمان طلایی گفته می‌شود. نکته‌ای که به آن اشاره شد بدان معناست که فرد بیمار مسیر درست برای درمان دیسک کمر به صورت صحیح از هر طریق (جراحی یا غیر جراحی) را باید در زمان خود طی کند.

متاسفانه بسیاری از بیماران هنگامی مسیر درمان غیرجراحی را آغاز می‌کنند و یا به فکر جراحی می‌افتند که دیگر کار از کار گذشته و هیچ کدام تاثیری که انتظارش را دارند نخواهند دید.

منظور از درمان غیر جراحی دیسک کمر چیست؟

در صورتی که بخواهیم موارد را به صورت کلی بررسی کنیم می‌توان گفت که درمان غیر جراحی دیسک کمر به سه دسته تقسیم می شوند:

  • دوره طبی
  • دوره‌های فیزیوتراپی
  • تزریق مواد ضد التهاب
درمان غیر جراحی برای این بیماری
درمان غیر جراحی برای این بیماری

دوره طبی

درمان‌هایی که عموما به کمک داروهای خوراکی انجام می‌شوند.

دوره های فیزیوتراپی

دوره‌های فیزیوتراپی خود به زیر شاخه‌های گوناگوننی مانند ماساژ، مانیپولاسیون، کشش کمری، کمک از لیزر و اشعه مادون قرمز، اشعه ماورا بنفش، نرمش، ورزش و … تقسیم می‌شوند.

تزریق مواد ضد التهاب

تزریق مواد ضد التهاب داخل مفاصل ستون فقرات و همچنین فضای اپیدورال با کمک لیزر جزو دسته درمان‌های پیشرفته‌تر و نوین درمان‌های غیر جراحی به حساب می‌آید.

راههای درمان بیرون زدگی دیسک کمر

همانطور که پیش‌تر در این مقاله اشاره شد، راههای درمان دیسک کمر به دو دسته جراحی و غیر جراحی تقسیم می‌شوند، که روش جراحی انتخاب آخر برای درمان این عارضه است. در ادامه روش‌های غیر جراحی برای درمان، به صورت دقیق و با جزئیات معرفی می‌شوند:

  1. داروهای ضد التهابی
  2. گرما درمانی
  3. سرما درمانی
  4. ماساژ کمر
  5. طب سوزنی
  6. کشش کمری
  7. تزریق در فضای اپیدورال
درمان های غیرجراحی دیسک کمر
درمان های غیرجراحی دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر با کمک داروهای ضد التهابی

هنگامی که دیسک کمر دچار جراحت شده و پاره می‌شود موادی از میان بافت‌های آسیب دیده آزاد می‌شوند. آزاد شدن این مواد همسو با افزایش التهاب در محل آسیب می‌شود. درست است که این احساس برای بیمار رنج‌آور خواهد بود، اما این مواد آزاد شده مانند آژیر خطری هستند که گلبول‌های سفید را به نقطه آسیب فراخوانده و فضای ایمن را برای بافت عصبی ایجاد می‌کنند.

گلبول‌های سفید با سلول‌های خارجی مبارزه و آنها را از بین می‌برند. در چنین شرایطی گلبول‌های سفید، دیسک بیرون زده را جسم خارجی شمرده و شروع به مبارزه و تحلیل آن می‌کنند.

به طور کلی دو رکن اصلی وجود دارد که سبب ایجاد درد در ناحیه آسیب دیده می‌شوند. اولین رکن فشاری است که بر روی ریشه عصبی وارد می شود و دومین رکن کاهش فضای محیط اطراف به دلیل وجود التهاب، گلبول‌های سفید و … است.

بسیاری از اطبا سنتی بر این باورند که برگ درخت بید مرحم بسیاری مناسبی برای درمان فتق دیسک کمر و دردهای التهابی است. به دلیل تاثیر مثبتی که برگ این درخت بر التهاب نواحی آسیب دیده دارد حدود 100 سال پیش دانشمندی عصاره تنه این درخت را به دست آورد تا از آن به عنوان دارو بتوان استفاده کرد. بعدها این عصاره آسپرین نام گذاری شد. به این ترتیب بود که اولین داروی ضد التهابی کشف شد.

شایان ذکر است که درمان این بیماری تنها به این عصاره ختم نشد و به مرور زمان مواد ضد التهابی دیگری مانند دیکلوفناک، پروفن و … کشف و به عنوان دارو به بازار عرضه شدند. امروزه نیز استفاده از داروهای ضد التهابی با توجه به شرایط و با تجویز دکتر باید مورد استفاده قرار بگیرند تا شاهد نتیجه عکس آنچه انتظارش را دارید نباشید.

داروی شل کننده عضله

استفاده از داروهای شل کننده عضلات نیز یکی از روش های درمان دیسک کمر می‌باشد. همانطور که در پاراگراف‌های بالا به آن اشاره کردیم فشاری که از طرف عضلات و همچین موادی که مسبب التهاب می‌شوند بر رشته عصبی وارد می‌شوند باعث ایجاد درد در ناحیه آسیب دیده می‌شود. به همین دلیل داروهایی مانند متوکاربامول، تیزانیدین و باکلوفن با از بین بردن انقباض عضله (جلوگیری از جمع شدن اسید لاکتیک) تاثیر به سزایی بر کاهش درد ناحیه آسیب دیده خواهد داشت.

نکته: شایان ذکر است که علت این درد کمبود اکسیژن نیز می‌تواند باشد، پس بهتر است پیش از هرگونه تصمیمی به یک پزشک حاذق مراجعه کنید تا علت درد و مسیر درمانش را به درستی پیش روی شما قرار دهد.

تاثیر گرما درمانی

گرما درمانی خود نیز یکی از راههای درمان دیسک کمر است که با از گرم کردن و از بین بردن انقباض عضلات فضای آزادتری را در اختیار رشته عصبی قرار می‌دهد، تا بیماری کمتر احساس درد داشته باشد. شیوه گرما درمانی به مرور زمان بسیاری تغییر پیدا کرده تا به شکل امروزی خود در علم فیزیوتراپی رسیده است. در این شیوه فیزیوتراپ با کمک گرفتن از اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز سبب کاهش دردهای موضعی نواحی آسیب دیده می‌شود.

تاثیر سرما درمانی

با توجه به نکاتی که در بالا به آنها اشاره شده بسیاری از افراد وقتی به این عنوان می‌رسند از اینکه چگونه سرما می‌تواند جزو راه‌های درمان دیسک کمر باشد متعجب می‌شوند! گرمای حاصل از مواد بیرون‌زده از بافت آسیب‌دیده که اصطلاحا به آن التهاب گفته می‌شود، با کمک کمپرس‌های یخ می‌تواند برای بازه زمانی کوتاه مدت کمی التیام پیدا کند.

تاثیر ماساژ برای درمان فتق دیسک کمر

ماساژ کمر در صورتی می‌تواند جزو راه‌های مناسب برای درمان فتق دیسک کمر قرار بگیرد که پیش یک متخصص حاذق بروید که آگاهی لازم نسبت به شرایط شما را داشته باشد و بتواند تکنیک‌هایی را بکار بگیرد که با کمک آن‌ها جریان خون در ناحیه آسیب دیده افزایش پیدا کند و مواد سمی از آن نقطه دور شود.

در فیزیوتراپی لاله، دکتر برزگری متخصص طب فیزیکی پس از معاینه و در صورت صلاحدید ماساژ یومی هو تراپی یا سایر روش‌ها را برای کاهش درد و بهبود علائم شما پیشنهاد می‌شود.

تاثیر طب سوزنی در درمان دیسک کمر

طب سوزنی، طب کهن چین است که با کمک آن سوزن‌هایی را به بخش‌هایی از پوست (عموما بافت‌های چربی) وارد می‌کنند تا با تحریک برخی از قسمت‌های عصبی نقاط مربوط نتیجه دلخواه را به دست آورند. شایان ذکر است که هر بیماری نقاط درمانی مختص به خود را دارد. به همین دلیل طبیب باید حاذق باشد تا شاهد نتیجه‌ای عکس آنچه انتظارش را دارید نباشید.

تاثیر کشش کمری

این شیوه درمانی جزو روش درمان دیسک کمر می‌باشد که از دوره بوعلی سینا تاکنون اصالت خود را حفظ کرده و امروزه نیز جهت درمان دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشش کمر در صورتی که با اصول صحیح انجام شود در برخی موارد سبب جا افتادن دیسک در نقطه صحیح، شل شدن عضلات منقبض شده، رفع اسپاسم‌های عضلانی، تنظیم فاصله بین مفاصل ستون فقرات و … می‌شود.

تاثیر تزریق در فضای ایپدورال

در صورتی که پاسخ مثبتی از طرف بیمار در مقابل درمان‌های فیزیوتراپی و طبی دیده نشود، می‌تواند به فاست‌ها و یا در فضای اپیدورال موادی ضد التهابی مانند کورتون را تزریق کرد. طبیعتا هنگامی که ماده ضدالتهابی در مجاورت مستقیم با ریشه عصبی آسب دیده قرار بگیرد تاثیرش ده برابر خواهد بود.

بهترین روش درمان بیرون زدگی دیسک کمر
بهترین روش درمان بیرون زدگی دیسک کمر

بهترین روش درمان دیسک کمر چیست؟

درمان های غیر جراحی و حتی جراحی بنا به شرایط بیماری، زیر شاخه‌های به خصوص خود را دارند. تنها نکته قابل توجه در باب هر کدام این است که باید مسیر درست را به موقع انتخاب کنید؛ در غیر این صورت حتی در صورت جراحی هم باز نتیجه دلخواهتان حاصل نخواهد شد.

در راستای تمام مواردی که به آنها اشاره شد از یک شخص حاذق کمک بگیرید تا بتوانید بهترین روش درمان دیسک کمر را انتخاب کنید.

فیزیوتراپی کمر در منزل

از جمله مهمترین دلایل کمر درد می‌توان وضعیت بد هنگام نشستن و ایستادن، خم شدن مکرر به جلو و همچنین بلند کردن غیراصولی وسایل سنگین را نام برد.

فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک‌های درمانی مختلف و با توجه به شرایط بیمار، به درمان کمر درد کمک می‌کند. برخی از روش‌های درمانی برای فیزیوتراپی در منزل شامل موارد زیر است:

  1. ماساژ درمانی و یومی هو تراپی
  2. طب سوزنی
  3. و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×