بهترین راه درمان بیماری خار پاشنه پا چیست؟

درمان خار پاشنه

هیچ چیز بدتر از این نیست که یک روز صبح هنگام برخاستن از خواب، با درد و ناراحتی شدیدی در قسمت کف پای خود مواجه شوید. یکی از مهم‌ترین علل بروز این درد، خار پاشنه است. در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که خار پاشنه چیست و علت و علائم آن کدام است؟ همچنین درباره یکی از بهترین روش‌های درمان آن که شاک ویو تراپی خار پاشنه است صحبت می‌کنیم.

خار پاشنه پا چگونه درمان میشود؟
خار پاشنه پا چگونه درمان میشود؟

خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه پا در واقع یک زائده استخوانی است که به دلیل رسوب کلسیم، در قسمت استخوان پاشنه به وجود می‌آید. با توجه به خصایلی که بیماری خارپاشنه دارد در بسیاری از مواقع نمی‌توان این بیماری را با چشم غیر مسلح تشخیص داد.

دردی که بیمار در این قسمت از پا و به خصوص هنگام انجام بررسی‌های پزشکی احساس می‌کند، می‌تواند وی را نسبت به وجود خار پاشنه آگاه نماید.

خوشبختانه شیوه‌های مختلفی به عنوان درمان خار پاشنه وجود دارند که به مرور زمان سبب تسکین و درمان این بیماری می‌گردنند. اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که در حال حاضر با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنید و یا احتمال می‌دهید که ممکن است به چنین بیماری مبتلا شده باشید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم …

علت اصلی به وجود آمدن خار پاشنه چیست؟

در صورتی‌که ماهیچه‌‌ها و رباط‌های پای انسان برای مدت زمان طولانی در معرض کشیدگی قرار گیرند، فشار نسبتا زیادی به استخوان‌های پا وارد می‌شود. این مسئله به مرور زمان سبب بروز عارضه‌ای به نام خار پاشنه می‌گردد.

به عبارتی می‌توان این‌گونه گفت که ابتلا به این بیماری اتفاقی یکباره نیست که پس از یک پیاده‌روی طولانی یا انجام حرکات ورزشی سخت ظاهر ‌شود، بلکه به مرور زمان و به آرامی در قسمت پاشنه پا به دلایلی شکل می‌گیرد.

برای درمان و بهبود بیماری خار پاشنه، پیشگیری از وقوع و امکان ابتلا مجدد، باید ابتدا علل بروز این بیماری را بررسی نمود؛ زیرا در غیر این صورت و حتی با درمان خار پاشنه ممکن است این بیماری دوباره عود کند.

مهمترین علت خار پاشنه شامل راه رفتن، دویدن و یا پریدن از روی سطوح سخت به گونه‌ای است که حرکت بر روی این سطوح به استخوان پای انسان آسیب وارد نماید. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید افرادی که کفش‌‌های نامناسب و کهنه می‌پوشند و یا به جای کفش مناسب بیش از اندازه از دمپایی استفاده می‌کنند، همواره در معرض بروز خار پاشنه قرار دارند.

با تمامی این تفاسیر بررسی‌های کارشناسان نشان دهنده آن است که بیماری‌هایی مانند آرتروز و اضافه وزن نیز مزید بر علت ابتلا به خارپاشنه خواهد بود.

علائم بیماری خار پاشنه

خار پاشنه یکی از بیماری‌هایی است که در قسمت استخوان پاشنه به وجود می‌آید. این بیماری در برخی از موارد هیچ علامتی ندارد و فرد تا مدت‌ها از ابتلا به آن ناآگاه است. اما در برخی دیگر از مواقع، علائم خار پاشنه با احساس درد در قسمت پاشنه پا آغاز می‌شود که چنین احساسی برای فرد بسیار آزار دهنده نیز هست.

محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است و صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و یا بعد از استراحت، در اولین قدم‌ها احساس درد در پاشنه به وجود خواهد آمد.

درد پاشنه در اولین قدم‌ها بدتر است ولی این درد با ادامه فعالیت و گرم شدن بدن کمتر می‌شود و علاوه بر این راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیای سنگین، منجر به افزایش درد می‌شود. امکان دارد زمانی که محل دردناک پاشنه پا را لمس می‌کنید، زائده استخوانی متصل به پاشنه را احساس کنید.

عوارض بیماری خار پاشنه

از عوارض این بیماری به وجود آمدن مشکلاتی در قسمت پایین کمر یا زانو به دلیل لنگیدن مداوم است.

راه های پیشگیری از خار پاشنه

برای پیشگیری از خار پاشنه باید از انجام فعالیت‌هایی که باعث وارد آمدن فشار مداوم به پا می شوند، خودداری کنید. کفشی بپوشید که در قسمت پاشنه یک بالشتک پلاستیکی یا نمدی داشته باشد.

همچنین می‌توانید از کفی‌های طبی مناسب در کف کفش خود استفاده نمایید. نهایتا هر چقدر که می‌توانید روی پاشنه پا فشار نیاورید، خصوصا در اوایل درمان بیماری.

پیشگیری از خار پاشنه با کفی طبی
پیشگیری از خار پاشنه با کفی طبی

راههای درمان خار پاشنه پا بدون جراحی

اگر شما نیز به هر علتی با بیماری خار پاشنه دست و پنجه نرم می‌کنید، بهترین تصمیم برای شما  مشورت با یک پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است.

خبر خوبی که برایتان داریم این است که می‌توانید با اندکی تغییر در سبک زندگی خود، به طور کامل اقدام به درمان خار پاشنه کرده و احتمال ابتلا مجدد به چنین عارضه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

به عنوان مثال در صورتی‌که شما شخصی دارای اضافه وزن هستید، می‌توانید با انجام ورزش‌های صحیح و همچنین لحاظ کردن یک رژیم غذایی سالم  فشار وارده به پاهای خود را کم کنید. یا اگر شخصی ورزشکار هستید، تحت نظر یک مربی به انجام ورزش‌هایی بپردازید تا پاهای شما دچار هیچ نوع آسیبی نشوند.

شایان ذکر است که استراحت کافی و پوشیدن کفش‌های مناسب نیز از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که به درمان بیماری خار پاشنه کمک فراوانی می‌نمایند.

برخی از راههای درمان خار پاشنه پا عبارتند از:

  • استراحت
  • کاهش وزن
  • پد پاشنه و یا کفی طبی
  • کفش طبی و چسب‌های ورزشی
  • کشش فاسیای کف پا
  • کشش تاندون آشیل
  • گرفتن خودکار با پا
  • نوشتن حروف الفبا
  • استفاده از آب گرم
  • استفاده از یخ
  • کمپرس سرد
  • آتل شبانه
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • تزریق کورتیزون
  • استفاده از کفش‌های مخصوص آرتروز
  • مصرف چربی‌ها را کمتر کنید
  • ویتامین C بیشتری مصرف کنید

اگر درمان‌های محافظه کارانه موفقیت آمیز نبود، خارپاشنه را غالبا می‌توان با جراحی معالجه کرد. همچنین مرکز طب فیزیکی لاله از مراکز شاک ویو تراپی در تهران است که در زمینه درمان خار پاشنه بدون جراحی خدمات لازم را ارائه می‌دهد.

روشهای درمان خار پاشنه
روشهای درمان خار پاشنه

استراحت

اولین قدم در درمان خار پاشنه استراحت است. در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای شدید را از بین برده است. بنابراین از راه رفتن و ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید. استراحت علاوه بر کاهش درد، از گسترش این بیماری و بدتر شدن اوضاع جسمی شما جلوگیری خواهد کرد.

اگر شما جزو دسته افرادی هستید که در طول روز به انجام ورزش و یا کارهای سخت مشغول هستند؛ حتما اوقاتی از شبانه‌روز را به پاهای خود استراحت بدهید. تحقیقات نشان دهنده آن است که ایستادن طولانی مدت بر روی پاهایی که به عارضه خار پاشنه دچار شده‌اند، می‌تواند باعث بدتر شدن اوضاع جسمانی گردد.

استفاده از پد پاشنه و یا کفی طبی

پد و یا کفی مخصوص خار پاشنه را از ارتوپدی فنی تهیه کرده و به طور دائم در کفش خود استفاده کنید. پد، باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و موجب بهبود درد پا خواهد شد.

درمان خار پاشنه با کفی طبی
درمان خار پاشنه با کفی طبی

درمان خار پاشنه با استفاده از کفش طبی و چسب‌های ورزشی

خوشبختانه در بازار می‌توان چسب‌های ورزشی مخصوص به نام Taping را مشاهده نمود که علاوه بر کاهش فشار وارده به پاشنه پا، درد آن را نیز تا حدود زیادی تسکین می‌دهند. اما اگر بخواهیم به بهترین روش درمان خار پاشنه اشاره کنیم، مسلما از کفش‌های طبی نام خواهیم برد.

همان‌گونه که می‌دانید پوشیدن این کفش‌ها در هنگام پیاده‌روی، باعث قرار گرفتن پا در حالت اصولی می‌شوند. در چنین شرایطی فشار وارده از سوی کمر و زانو به کف پا کاهش پیدا کرده و به مرور زمان همین اتفاق سبب درمان خار پاشنه می شود.

این روزها می‌توان از کفش طبی سفارشی برای رفع این مشکل استفاده نمود. این بدان معناست که شما این موقعیت را دارید که با توجه به نیاز و ساختار پاهایتان کفش مناسب و طراحی شده برای خودتان را خریداری کنید.

برای تولید این نوع کفش‌ها، ابتدا از کف پا یک اسکن سه بعدی گرفته می‌شود و سپس بر مبنای آن کفی کفش طبی را متخصصان طراحی و تولید می‌کنند. این موضوع در طولانی مدت باعث قرار گیری پا در حالت مناسب شده و از ایجاد فشار بر روی پاشنه پا جلوگیری خواهد کرد.

کشش فاسیای کف پا

یک باند پهن در کف پا زیر انگشتان پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته و بکشید، به طوری که انگشتان پا به صورت نزدیک شوند. این وضعیت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید. 7 یا 8 مرتبه در روز، این کار را تکرار کنید.

کشش فاسیای کف پا
کشش فاسیای کف پا

کشش تاندون آشیل

به یکی از دو روش زیر باید یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را کمی از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود. در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش کنید. این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و 7 یا 8 بار در روز انجام دهید.

کشش تاندون آشیل
کشش تاندون آشیل
کشش تاندون آشیل
کشش تاندون آشیل

گرفتن خودکار با پا

یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید، به‌طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرد. برای 5 ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار، سه یا چهار بار در روز کافی است.

نوشتن حروف الفبا

با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید. این کار را سه بار در روز برای هر پا، انجام دهید.

استفاده از آب گرم

استفاده از آب گرم یکی از بهترین و مؤثرترین راههای درمان خار پاشنه است، به‌طوری که اگر هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب، به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید، سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشتکوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید (مراقب باشید ضربه‌هایتان محکم نباشد)، می‌توانید تاثیر آن را مشاهده کنید.

استفاده از یخ

در یک لیوان بستنی، آب بریزید و در فریزر قرار دهید. پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملا یخ ببندد، سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره‌های هم پوشان روی پاشنه پا بکشید، به طوری که هر دایره، نصف دایره قبل را بپوشاند.

استفاده از کمپرس سرد

اگر خار پاشنه شما دردناک است، برای تسکین درد آن می‌توانید از کمپرس سرد یا یخ استفاده نمایید. در صورتی‌که به مدت 15 دقیقه کمپرس را بر روی محل درد قرار دهید، ناحیه درد را بی‌حس نموده و به صورت موقت درد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از آنجایی که پاسخ این فرایند کوتاه مدت بوده می‌توانید کمپرس را چند ثانیه بر دارید سپس دوباره بگذارید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا به شرایط دلخواه برسید.

آتل شبانه

تهیه آتل شبانه از ارتوپدی فنی و استفاده از آن برای تحت کشش قرار دادن فاشیای کف پا و کاهش درد صبحگاهی

آتل شبانه
آتل شبانه

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن، مفنامیک و ایندومتاسین تحت نظر پزشک، علایم را از بین برده و درد را به طور موقت کاهش می‌دهند، اما علت اصلی را از بین نمی‌برند.

تزریق کورتیزون

در صورت عدم بهبودی با روش‌های گفته شده قبلی، از تزریق کورتیزون استفاده می‌شود. کورتیزون داروی ضد التهاب است و از طریق کاهش التهاب پاشنه، موجب کاهش درد می‌شود، اما تأثیر آن موقتی است.

استفاده از کفش‌های مخصوص آرتروز

همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین علت بروز خار پاشنه بیماری آرتروز و همچنین استفاده از کفش‌های نامناسب است. خوشبختانه این روزها شاهد تولید و عرضه کفش‌های طبی با استانداردهای لازم به بازار هستیم که علاوه بر کاهش دردهای آرتروز، به درمان خار پاشنه نیز کمک فراوانی می‌ کنند.

البته استفاده از پدهای مخصوص پاشنه نیز یکی دیگر از شیوه‌های درمان این بیماری است، زیرا این کفش‌ها و پدها از بروز ساییدگی و درد در قسمت پاشنه جلوگیری خواهند کرد.

درمان خار پاشنه با دستگاه شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی خار پاشنه از بهترین و اصلی‌ترین روش‌ها برای درمان خار پاشنه پا است که در مرکز طب فیزیکی و توانبخشی لاله ارائه می‌دهیم.

پزشک به کمک ابزار دستی، امواج شاک ویو را به آرامی بر روی ژل، به نحوی که امواج مماس با سطح آسیب دیده است، قرار می‌دهد. این درمان تنها چند دقیقه طول می‌کشد و بعد از گذشت چند روز، کاهش درد در پاشنه پا احساس خواهد شد.

فیزیوتراپی لاله به عنوان مرکز شاک ویو تراپی تهران با بهره‌گیری از بهترین دستگاه‌ها به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازد. برای مشاوره درمانی با ما در ارتباط باشید.

درمان خار پاشنه با دستگاه شاک ویو
درمان خار پاشنه با دستگاه شاک ویو

جراحی خار پاشنه

معمولا پزشکان و متخصصان روش جراحی را به عنوان آخرین راه حل برای درمان این عارضه در نظر می‌گیرند. در واقع زمانی که مشکل بیمار با استراحت کردن، پوشیدن کفش مناسب و استفاده از دارو حل نشود و این درد برای او بسیار سخت و آزاردهنده باشد، آن زمان پزشکان عمل جراحی خار پاشنه را جهت بهبود شرایط جسمانی وی توصیه خواهند کرد.

در این عمل جراحی با استفاده از یک برش کوچک در قسمت پاشنه پا، خار پاشنه را برداشته و سپس ناحیه شکافته شده را پانسمان می‌ کنند.

مراقبت های بعد از بهبودی

پس از بهبودی، از پد پاشنه و ورزش‌های کششی استفاده کنید.

کلام آخر در مورد درمان خار پاشنه پا

همان‌ گونه که در این مطلب مشاهده نمودید، روش‌های متعددی برای درمان خار پاشنه پا وجود دارند که تمامی آن‌ها بسیار مفید و موثر هستند.

اما آن چه بیش از همه مواردی که نام برده شد اهمیت دارد این است که باید همواره مراقب سلامت پاهای خود باشیم و با ایجاد یک سبک زندگی سالم، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات مفید، انجام تمرینات ورزشی سبک و مناسب و همچنین پوشیدن کفش‌های استاندارد، از بروز مشکلاتی مانند خار پاشنه برای پاهای خود جلوگیری کنیم.

1 دیدگاه

  • ناشناس پاسخ

    عالیه

    21 تیر 1402 در 6:42 قبل از ظهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×