حرکات ورزشی مناسب برای بی اختیاری ادرار

حرکات ورزشی برای بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار و مدفوع یک بیماری شایع در مردان و زنان است که در تمام سنین می‌تواند رخ دهد. انجام حرکات ورزشی برای بی اختیاری ادرار  و دستگاه بیوفیدبک یکی از راه‌های درمان این عارضه است. سایر راه‌های مقابله با این بیماری را در مقاله درمان بی اختیاری ادرار  بخوانید.

حرکات ورزشی برای بی اختیاری ادرار
حرکات ورزشی برای بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار و مدفوع چیست؟

بی اختیاری ادرار و مدفوع به از دست دادن غیرارادی ادرار یا مدفوع گفته می‌شود. بی‌اختیاری عارضه‌ای کشنده نیست اما یک بیماری‌ شایع و آزار دهنده است. این بیماری عوارض جدی و ناخوشایند زیادی بر زندگی شخصی و اجتماعی مبتلایان گذاشته و در زنان، افراد با توده بدنی بالا و سالمندان، شیوع بیشتری دارد.

در کشور ما به دلیل تداخلی که بی‌اختیاری ادرار و مدفوع با آداب و سنن مذهبی مبتلایان دارد، اثرات سوء بیشتری بر جسم و روان می‌گذارد و تقاضا برای درمان آن بیشتر است.

شایع‌ترین انواع بی‌اختیاری نوع استرسی، اضطراری و مرکب می‌باشد. شب ادراری، ادرار کردن به‌صورت منقطع، ناتوانی در تخلیه مثانه، از انواع دیگر می‌باشند. بی اختیاری مدفوع به نشت‌ گهگاه مدفوع، که می‌تواند با دفع غیرارادی گاز همراه باشد، گفته می‌شود.

بی اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع در سالمندان و بزرگسالان و همچنین در کودکان شیوع بیشتری نسبت به سال‌های قبل پیدا کرده است. بی اختیاری در زنان بسیار شایعتر از مردان است. زنان باردار در دوره بارداری و نیز چه قبل از زایمان و چه پس از زایمان با ریسک بالای بی‌اختیاری ادرار و مدفوع مواجه‌اند.

علت بی‌اختیاری ادرار در مردان و زنان

از جمله علل درگیر شدن با بیماری بی اختیاری ادرار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • جنسيت
  • سن بالا
  • بيماری های كلیه
  • زايمان قبلی
  • جراحی آنوركتال قبلی
  • پرتو به لگن

حرکات ورزشی برای درمان بی اختیاری ادرار

در ادامه چند تمرین ورزشی برای درمان بی اختیاری ادرار را معرفی می‌کنیم:

  • تمرینات ورزشی کگل برای درمان بی اختیاری ادرار
  • جریان ادرار را متوقف کنید
  • عضلات مقعد را فشار دهید
  • تمرینات خوابیده برای درمان بی اختیاری ادرار
  • تمرینات نشسته یا ایستاده‌ برای بی اختیاری ادرار

تمرینات ورزشی کگل برای درمان بی اختیاری ادرار

تمرینات کگل، تمریناتی هستند که به شما کمک می‌‌کنند تا عضلات زیر مثانه را مشخص کرده و تقویت کنید. در مردان، بی‌ اختیاری ادرار ممکن است ناشی از جراحی برای سرطان پروستات، مثانه بیش از حد فعال یا مثانه‌‌ای که منقبض نمی‌‌شود، باشد. تمرینات کگل برای مردان می‌‌توانند به بهبود یا در بعضی موارد در به دست آوردن کامل کنترل مثانه کمک کنند.

تمرینات ورزشی کگل برای درمان بی اختیاری ادرار
تمرینات ورزشی کگل برای درمان بی اختیاری ادرار

جریان ادرار را متوقف کنید

در حالی که ادرار می‌‌کنید، تلاش کنید که جریان ادرار خود را متوقف کنید و دوباره شروع کنید. ماهیچه‌‌هایی که برای انجام این کار استفاده می‌‌کنید عضلات کف لگن شما هستند. این‌ها عضلاتی هستند که شما در حال تلاش برای هدف قرار دادن آنها هستید.

این تمرین ورزشی بی اختیاری ادرار فقط باید برای یافتن عضلات کف لگن استفاده شود. توصیه می‌‌شود که به طور مرتب جریان ادرار را متوقف و دوباره آغاز نکنید. زیرا ممکن است منجر به عفونت مجاری ادراری شود.

عضلات مقعد را فشار دهید

عضلات مقعدی که به طور معمول برای جلوگیری از عبور گاز یا جلوگیری از حرکت روده از آن‌ها استفاده می‌‌کنید را منقبض کنید. این عضلات، عضلات کف لگن شما هستند.

برای انجام درست این حرکت، ماهیچه‌‌های مقعد خود را مکررا منقبض و رها کنید. هنگامی که در مقعد احساس فشار یا کشش می‌‌کنید، بدانید که تمرین را به درستی انجام می‌‌دهید. می‌توانید این حرکات ورزشی در محل کار را نیز انجام دهید.

تمرینات خوابیده برای درمان بی اختیاری ادرار

روی زمین یا تخت دراز بکشید. عضلات لگن خود را به مدت 5 ثانیه منقبض کنید و نگه دارید. این تمرین را بدون منقبض کردن عضلات باسن، شکم و عضلات ران انجام دهید.

سپس آن‌ها را به مدت پنج ثانیه شل و ریلکس کنید و تمرین را تکرار کنید. از آنجایی که انجام تمرینات کگل هنگامی که دراز کشیده‌‌اید آسان‌‌تر هستند. در ابتدا اگر مبتدی هستید به این صورت تمرینات را انجام دهید.

تمرینات خوابیده برای درمان بی اختیاری ادرار
تمرینات خوابیده برای درمان بی اختیاری ادرار

تمرینات نشسته یا ایستاده‌ برای درمان بی اختیاری ادرار

در حالتی که ایستاده یا نشسته هستید این تمرین را انجام دهید. به مدت 5 ثانیه عضلات کف لگن را را منقبض کنید و نگه دارید. سپس آن‌ها را به مدت پنج ثانیه شل و ریلکس کنید و تمرین را تکرار کنید. تمرینات را در طول انجام کارهای روزمره انجام دهید.

هر بار که شما یک کار معمول و روزمره را انجام می‌‌دهید، مانند اصلاح، مسواک زدن دندان‌‌ها، یا نشستن پشت میز؛ منقبض کردن و نگه داشتن عضلات کف لگن را تمرین کنید. شما همچنین می‌‌توانید این تمرینات را هنگام خواندن یا تماشای تلویزیون نیز در طول روز انجام دهید.

تمرینات کگل برای زنان

تمرینات کگل برای زنان باید با مراقبت و روش عالی انجام شود. چرا که اغلب زنان هنگام انجام دادن تمرینات کگل در شرایط بارداری هستند. عضلات کف لگن تکیه‌‌گاه مثانه هستند و به کنترل مثانه کمک می‌‌کنند. اگر کسی به بی‌ اختیاری ادرار مبتلا باشد باید عضلات کف لگن خود را تقویت کند.

مراحل انجام تمرینات کگل

مراحل انجام تمرینات کگل به صورت زیر است:

مرحله اول

در این تمرین باید عضلات لگن را که برای جلوگیری از ادرار در طول نشت ادرار استفاده می‌‌کنید، پیدا کنید. شما می‌ توانید این تمرین را در هر حالتی انجام دهید، حتی اگر روی زمین دراز کشیده‌‌اید.

صاف به پشت دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید، پای خود را بالا بیاورید و عضلات لگن خود را منقبض کنید. پای خود را بالا ببرید و سپس روی زمین دوباره پایین آورید. پای چپ و سپس پای راست را بالا ببرید و این تمرین را 5 بار تکرار کنید.

مرحله دوم

هنگامی که عضله لگن را پیدا کردید، باید به مدت حدود 3 تا 5 ثانیه عضله را سفت کنید یا فشار دهید. در حین انجام این کار تنفس را متوقف نکنید. در عوض هنگامی که تمرینات را انجام می‌‌دهید تنفس را بیشتر و طولانی‌تر کنید. این تمرین “بالا بردن پا به پهلو” نامیده می‌‌شود که در آن شما باید به پهلوی چپ خود دراز بکشید و زانو چپ خود را کمی خم کنید.

حالا پای راست را بالا ببرید و پایین بیاورید. و هر بار که این کار را انجام می‌‌دهید، عضلات لگن خود را منقبض کنید. همین تمرین را در حالی که به پهلوی راست خود دراز کشیده‌ اید انجام دهید. این تمرین را در 5 ست تکرار کنید.

مرحله سوم

ورزش کگل برای بی اختیاری ادرار را به مدت یک هفته انجام دهید. هنگامی که بعد از یک هفته موفق شدید؛ شروع به اضافه کردن یک ثانیه انقباض دیگر در تمرین خود کنید.

به آرامی بنشینید و پایتان را روی پای دیگر بیندازید. چشم‌‌هایتان را ببندید. دست‌‌هایتان را روی زانوها قرار دهید و هم زمان با منقبض کردن عضلات لگن، از طریق دهان به سرعت دم و بازدم کنید.

این را در نظر داشته باشید که در هنگام ادرار کردن تمرینات کگل را انجام ندهید. زیرا ممکن است مثانه یا روده کوچک شما صدمه ببیند. تمرینات را سه بار در روز با 10 بار تکرار در هر روز انجام دهید.

مدت زمان درمان قطعی بی اختیاری ادرار با حرکات ورزشی

درمان قطعی بی اختیاری ادرار می‌‌تواند چندین ماه طول بکشد. اما به طور کلی بیمار باید با تکرار حرکات ورزشی برای بی اختیاری ادرار در زمان‌‌های کوتاهی، میزانی از بهبودی را در خود مشاهده کند. به عنوان یک قاعده کلی، سه تا چهار هفته طول می‌‌کشد تا بیمار تغییرات کوچکی را متوجه شود. اما همین تغییرات کوچک باید احساس کنترل مثانه را در بیمار بیشتر کند.

بیوفیدبک در بی اختیاری ادرار

از دیگر روش‌های مفید برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده از دستگاه بیوفیدبک در فیزیوتراپی است. برای آشنایی با این روش درمانی مقاله بیوفیدبک در بی اختیاری ادرار را مطالعه کنید. فیزیوتراپی لاله یکی از بهترین  مراکز بیوفیدبک در تهران است که در زمینه درمان انواع بی اختیاری ادرار فعالیت می‌نماید.

فیزیوتراپی در منزل برای سالمندان

برای افراد سالمند مراجعه روزانه به یک مرکز فیزیوتراپی کار دشواری است. این مسئله به خصوص در شهرهای بزرگ به دلیل مسافت زیاد بین مناطق مختلف بیشتر باعث آزار این افراد می‌شود. فیزیوتراپی در منزل در تهران یکی از خدماتی است که توسط کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی لاله رهیب ارائه می‌شود.

به سالمندانی که از بی اختیاری ادار رنج می‌برند پیشنهاد می‌شود از خدمات فیزیوتراپی بی اختیاری ادار در منزل استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×