ماساژ درمانی و یومی هو تراپی چیست؟

یومی هو تراپی

يومی هو تراپی روشی برای پيشگيری و درمان بيماری ها است. انواع ماساژ درمانی و یومی هو تراپی اسپاسم‌های عضلانی را برطرف كرده و به اصلاح اسكلت‌بندی و مفاصل كل بدن پرداخته است. کلینیک طب فیزیکی لاله به صورت تخصصی در زمینه یومیهوتراپی فعالیت می‌کند.

انواع ماساژ درمانی و یومی هو تراپی
انواع ماساژ درمانی و یومی هو تراپی

یومی هو تراپی چیست؟

ماساژ یومی هو تراپی به اختلالات سيستم‌های موجود در بدن می‌پردازد و اختلالات سيستم‌های موجود در بدن را برطرف كرده و عملكرد غدد درون‌ريز را تنظيم می‌كند.

انواع تکنیک های ماساژ درمانی و یومی هو تراپی همچنين با بهبود سيستم گردش خون و سيستم لنفاتيک بدن به قدرت خود درمانی و افزايش سيستم ايمنی بدن كمک می‌كند.

در اين روش به ويژه به تصحيح وضعيت لگن و ستون فقرات تاكيد می‌شود و بی‌نياز از مصرف دارو (متحمل آثار زيان بخش جانبی آن) می‌باشد. از انجام اعمال جراحی غيرضروری به ويژه در مورد سيستم‌های اسكلتی-عضلانی (مانند: ديسک، سياتيک، آرتروز، ناهنجاری‌های ستون فقرات نظير اسكوليوز، كيفوز و …) جلوگيری می‌كند.

در انواع ماساژ درمانی و یومی هو تراپی بيشتر به دانش و مهارت درمانگر نياز است تا نيازهای ديگر.

هدف از انواع ماساژ درمانی و یومی هو تراپی

علم يومی‌هو بر اين باور است كه عدم وجود هماهنگی و تقارن در بدن انسان منجر به اختلالات گوناگونی در عملكرد اعضای بدن می‌شود كه در نهايت انسان را به سوی بيماری می‌كشاند. یومیهوتراپی و ماساژ درمانی در عمل از دو بخش عمده تشكيل می‌شود:

  1. ماساژ و فشار درمانی (تركيب ماساژ‍ چينی و شياتسو يا طب فشاری) كه بر روی كل عضلات، بافت‌های همبند و سيستم عصبی متمركز می‌شود و به نرم كردن و رفع انقباضات و اختلالات آنها پرداخته و همزمان با رفع انسدادها و تنظيم گردش انرژی حياتی بدن با تمركز بر روی كانال‌های انرژی و نقاط مورد استفاده در طب سوزنی در عمل بسيار مؤثرتر از ساير روش‌های ماساژ درمانی بر بدن تاثير می‌گذارد.
  2. اصلاح ساختاری اسكلت‌بندی بدن و كل مفاصل به جهت تسهيل حركت اندام‌ها و تصحيح عملكرد سيستم اعصاب محيطی و خودكار كه از ستون فقرات منشعب می‌شود.

انواع تکنیک های ماساژ درمانی و یومیهوتراپی

ماساژ درمانی و یومی هو تراپی هم مانند هر شیوه درمانی دیگری انواع تکنیک های مخصوص خود را دارند. در ادامه با انواع تکنیک های ماساژ درمانی و یومیهوتراپی آشنا می‌شوید:

  • ماساژ درمانی طولی
  • تکنیک ورز دادن
  • ماساژ مایوفاشیال
  • ماساژ نقطه ماشه ای
  • ماساژ عمیق متقاطع
  • ماساژ فشرده
  • ماساژ سوئدی
تکنیک های ماساژ درمانی و یومی هو تراپی
تکنیک های ماساژ درمانی و یومی هو تراپی

ماساژ درمانی طولی

این تکنیک در راستای افزایش جریان و پراکندگی خون، بهبود التهاب و در نتیجه کاهش تورم و درد مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر به سزایی در شل کردن عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند دارد.

تکنیک ورز دادن

در این تکنیک بیشترین مسئله حائز اهمیت این است که از کدام قسمت برای ماساژ دادن استفاده باید کرد. در این تکنیک میزان فشار وارده، ریتم ماساژ و سرعت ماساژ نیز تاثیر به سزایی بر روند درمان بافت آسیب دیده دارند.

ماساژ مایوفاشیال

فاشیا در واقع یک ساختار به هم پیوسته بین عضلات و استخوان‌هاست. این ساختار به هم پیوسته سبب اتصال اندام‌ها و ساختارهای اسکلتی به یک دیگر می‌شود. عوامل متعددی مانند استرس، جراحات، ضعف بدنی و تروما ممکن است سبب محدود شدن تروما بشوند. هدف از انجام این ماساژ آزاد شدن بافت‌های فاشیا است.

ماساژ نقطه ماشه ای

نقاط ماشه‌ای به نقاط فعال در مرکز ماهیچه گفته می‌شود که حساسیت زیادی نسبت به ضربه از خود نشان می دهند. درد‌های نقاط ماشه‌ای به دو روش ماساژ درمانی و درای نیدلینگ درمان می‌شوند. در این تکنیک فیزیوتراپ با استفاده از فشار درد در ناحیه نرم عضله و سایر اختلالات احتمالی را درمان می‌کند.

ماساژ عمیق متقاطع

ماساژ متقاطع یکی از تکنیک‌هایی است که مستقیما با دست و بدون دخالت دیگر اعضا انجام می‌شود. در این تکنیک می‌توان یک فشار نوسانی در جهت بافت ایجاد کرد. (عموما از این تکنیک برای درمان آسیب‌های تاندون‌ها و رباط‌ها استفاده می‌شود.)

ماساژ فشرده

این تکنیک سبب فشرده سازی ریتمیک عضلات در راستای افزایش جریان خون و گرم کردن ماهیچه‌ها و عضلات می‌شود.

ماساژ سوئدی

این ماساژ یکی از شناخته‌شده‌ترین تکنیک‌های ماساژ در جهان است. این تکنیک شامل سایش، اصطکاک، فرسودگی، ارتعاش، تکان دادن و … است. این تکنیک افزایش میزان اکسیژن خون، بهبود جریان خون، افزایش انعطاف پذیری، کاهش تنش مفید، کاهش سموم عضلات و … را به همراه دارد.

نکات مهم در انجام ماساژ درمانی و یومی هو تراپی

برای انجام ماساژ درمانی و یومی هو تراپی باید نکات زیر را در نظر داشت:

  • درمان‌گر برای اجرای تکنیک‌های جا اندازی باید تا منعطف شدن بدن متقاضی در حین ماساژ صبر کند. عجله در اجرای این تکنیک‌ها می‌تواند اثر مخربی داشته باشد. توجه به این نکته که بدن در حین اجرای ماساژ یومی هو تراپی به‌تدریج به آن واکنش نشان می‌دهد و منعطف شدن نه یکباره، که به‌ مرور صورت می‌پذیرد، ضروری است.
  • بهتر است که متقاضی برای انجام ماساژ درمانی برنامه منظمی داشته باشد. به این ترتیب، بسیار بهتر است که با مشورت درمان‌گر برنامه منظمی تنظیم شود و متقاضی با تبعیت از آن برای اجرای ماساژ یومی هو تراپی به درمان‌گر مراجعه کند، تا بتواند از ثمرات آن هرچه بیشتر و بهتر بهره ببرد.
  • عموما برای بیماران بهتر است که هر روز به درمان‌گر مراجعه کنند. تسکین دردها در حین درمان نباید باعث شود تا بیماران در برنامه تنظیم‌ شده وقفه‌ای به‌ وجود آورند و از ادامه روند درمانی و دریافت ماساژ چشم‌پوشی نمایند. افراد سالم نیز برای پیشگیری از بیماری‌های اسکلتی می‌توانند هر هفته یکبار از ماساژ یومی هو تراپی استفاده کنند. البته به‌طور کلی درمان‌گر است که مشخص می‌کند هر فرد چه‌قدر به ماساژ نیاز دارد.
  • درمان‌گر حتما باید در حین اجرای ماساژ درمانی و یومیهوتراپی به سلامت خود توجه داشته باشد. درمان‌گر باید تکنیک‌های ماساژ را بدون آن‌که عضلات خود را سفت نماید انجام دهد؛ این‌ کار می‌تواند بعد از اجرای ماساژ باعث ایجاد اسپاسم شود و درمان‌گر را تا حد زیادی خسته کند. آرام بودن درمان‌گر در حین اجرا و نیز عدم خستگی او خود نکته‌ای کلیدی در تامین آرامش متقاضی به‌شمار می‌رود. بنابراین درمان‌گر حتما باید با اجرای درست تکنیک‌ها از خسته‌ شدن در حین اجرای ماساژ جلوگیری نماید.

ماساژ یومی هو تراپی
ماساژ یومی هو تراپی

درمان از منظر ماساژ یومی هو تراپی

در ماساژ یومی هو تراپی به بدن انسان به‌ مثابه یک کل و سیستمی پیچیده نگاه می‌شود. به این معنا که مثلا برای برطرف ساختن درد یکی از اعضای بدن بیمار یا آرام ساختن یکی از اعضای بدن متقاضی ماساژ تنها نباید به فکر همان عضو باشد، بلکه باید تاثیر متقابل سایر اعضا بر آن عضو را نیز در نظر گرفت.

در چنین نگاهی، مهم‌ترین دلیل بروز بیماری‌ها بر هم خوردن تعادل در بدن و بروز ناهماهنگی در آن است؛ به این ترتیب کلید سلامتی و آرامش در بدن انسان چیزی نیست مگر هماهنگی میان ارگان‌های مختلف بدن او.

در ماساژ یومی‌هو تراپی، برقراری تعادل در لگن خاصره عاملی ضروری برای رسیدن به این هماهنگی در نظر گرفته می‌شود.

درصد قابل توجهی از افراد بی‌‌آن که خود آگاهی لازم را داشته باشند در استخوان لگن خاصره دچار انحراف هستند. این مشکل عموما مادرزادی است و در طول حیات می‌تواند در اثر ضربه خوردن، افتادن، عدم مراقبت و… تشدید شود. توجه به این مشکل و تلاش برای برطرف‌سازی آن می‌تواند نقش موثری در بهبود سلامت افراد داشته باشد.

مرکز ماساژ یومی هو کلینیک فیزیوتراپی لاله

مركز ماساژ یومی هو تراپی در بخش طب فیزیکی و توانبخشی بيمارستان لاله واقع شده است و به عنوان اولين مركز تخصصی درمان يو‌می هو تراپی در كشور و مورد تاييد انستيتو طب پيشگيری ژاپن (NIP) می‌باشد.

در مركز ماساژ درمانی و یومی هو تراپی تهران علاوه بر درمان‌های دستی؛ Needling (سوزن) و Electro acupuncture جهت رفع اسپاسم‌های عضلانی بكار می‌رود. بدين منظور از پرسنل يو‌می هو تراپيست مجرب و كارآزموده خانم و آقا استفاده می‌نمايیم.

مدت زمان درمان اين روش يک ساعت تا يک ساعت و نيم می‌باشد، كه بصورت بی وقفه در طی اين زمان درمان دستی توسط يومی هو تراپيست انجام می‌شود.

برای دریافت نوبت ویزیت توسط محمدرضا برزگری متخصص طب فیزیکی با ما در ارتباط باشید. همکاران ما در کلینیک طب فیزیکی لاله به صورت کامل شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×