شاک ویو تراپی چیست؟ برای درمان کدام بیماری‌ها کاربرد دارد؟

شاک ویو درمانی

شاک ویو تراپی یک روش درمان غیرتهاجمی و کاملا موثر در زمینه‌های ارتوپدی، توانبخشی و پزشکی ورزشی به شمار می‌رود. استفاده از شوک ویو تراپی در درمان مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی بدن یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که شاک ویو تراپی چیست و از آن برای درمان چه بیماری‌هایی می‌توان استفاده کرد.

شاک ویو تراپی
شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو درمانی که با نام‌های شوک درمانی برون بدنی (ESWT) یا درمان با امواج رادیال (RSWT) نیز شناخته می‌شود، یک روش درمان فیزیوتراپی است که شامل ایجاد یک سری امواج صوتی ضربان‌دار با انرژی کم می‌باشد که مستقیما از طریق پوست بر روی محل آسیب دیده وارد می‌شود. ایده استفاده از شاک تراپی در درمان دردها و بیماری‌های مختلف سیستم اسکلتی عضلانی بدن زمانی شکل گرفت که پزشکان به این نکته پی بردند که امواج صوتی متمرکز قادر به تجزیه سنگ کلیه و کیسه صفرا هستند.

بررسی تعداد زیادی از مطالعات علمی انجام شده در این زمینه بیانگر آن است که شاک ویو تراپی برای درمان بسیاری از شرایط مزمن موفقیت‌آمیز بوده است. علاوه بر درمان های فیزیوتراپی، این روش توسط متخصص‌های اورولوژی به منظور درمان اختلال نعوظ نیز مورد استفاده قرار گرفته است و نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است.

شاک ویو تراپی یک درمان موثر برای آسیب‌های طولانی مدت یا دردهای ناشی از بیماری است. در صورت استفاده از این روش، دیگر نیازی به استفاده از مسکن برای تسکین درد نیست. هدف از شاک ویو تراپی تحریک محل آسیب دیده به منظور پاسخ درمانی طبیعی بدن است. بسیاری از افراد گزارش داده‌اند که پس از دریافت یک جلسه درمانی، درد آنها کاهش یافته و تحرک آنها بهبود یافته است.

خوشبختانه روش شاک ویو تراپی در تهران و سایر شهرستان‌ها توسط مراکز مختلف ارائه می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها و پس از ارزیابی اولیه، درمان مناسب را دریافت کنید.

شاک ویو درمانی چگونه انجام می‌شود؟

تحقیقات نشان داده است که امواج صوتی می‌تواند نیروی مکانیکی را به بافت‌های آسیب دیده بدن برساند و با تحریک جریان خون و متابولیسم باعث بهبود آن‌ها شود. افزایش جریان خون می‌تواند به ویژه در تاندون‌ها مفید باشد. با استفاده از این روش می‌توان وضعیت تاندون‌هایی را که خون زیادی دریافت نمی‌کنند، به آرامی بهبود داد. درواقع امواجی که در طول شاک درمانی تولید می‌شوند، نیروهای تجربه شده در هنگام ضربه را شبیه‌سازی می‌کنند و باعث رشد مجدد و بهبود بافت و استخوان شوند.

شاک ویو درمانی چگونه انجام می‌شود؟
شاک ویو درمانی چگونه انجام می‌شود؟

دستگاه شاک ویو فیزیوتراپی شامل انواع مختلفی از سرهای قابل تعویض است که وقتی روی پوست بیمار قرار می‌گیرد، تحریک را روی یک منطقه وسیع و با دقیق بالایی ایجاد می‌کند. داخل دستگاه پرتابه ای است که در یک لوله قرار دارد. این دستگاه از هوای فشرده برای شتاب دادن پرتابه در داخل لوله استفاده می‌کند.

هنگامی که پرتابه به سر اپلیکاتور برخورد می‌کند، انرژی ایجاد می‌کند که به امواج فشار صوتی تبدیل می‌شود. بسته به اینکه از کدام سر روی اپلیکاتور دستی استفاده شود، امواج فشار می‌توانند تا 6 سانتی‌متر به بافت نفوذ کنند و به عمق بیشتری از دستگاه‌های ماساژ یا ضربه درمانی خانگی برسد.

تفاوت روش شاک ویو با اولتراسوند درمانی

در اولتراسوند درمانی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود، در حالی که در شاک ویو تراپی از امواج با فرکانس پایین‌تر استفاده می‌شود. علاوه بر این، اولتراسوند درمانی ممکن است اثرات حرارتی یا غیرحرارتی در بافت‌ها ایجاد کند، در حالی که شاک ویو درمانی منجر به اثرات گرمایی نمی‌شود.

لازم به ذکر است که این دو روش شباهت‌هایی نیز دارند که لازم است بیان شوند. این شباهت‌ها عبارتند از:

  • هر دو روش از امواج صوتی برای ایجاد مزایای درمانی استفاده می‌کنند.
  • در هر روش از یک محیط جفت کننده برای انتقال امواج صوتی به بافت‌های تحت درمان استفاده می‌شود.
  • هر دو نوع درمان غیر تهاجمی هستند.

شوک ویو تراپی برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟

شاک ویو تراپی روشی است که برای درمان انواع بیماری‌های اسکلتی و عضلانی استفاده می‌شود. عمدتا بیماری‌هایی که در شرایط مزمن قرار دارند (به‌ویژه آنهایی که تاندون‌های با اندازه متوسط تا بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهند) با استفاده از این روش قابل درمان هستند.

شاک ویو تراپی برای بیمارانی که مبتلا به بافت نرم دردناک (عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها)، شرایط مفصلی و استخوانی هستند، مفید است. این درمان به افرادی که دچار آسیب‌های ورزشی شدید شده‌اند و تحت درمان فیزیوتراپی هستند توصیه می‌شود.

از روش شوک ویو درمانی می‌توان برای درمان بیماری‌های زیر استفاده کرد:

  • خار پاشنه
  • فاسیای کف پا
  • تاندونیت آشیل
  • آرنج تنیس و گلف بازان
  • تاندونوز کلسیفیک عضلات روتاتور کاف
  • تاندونیت کشکک
  • بورسیت هیپ
  • اسپلینت ساق پا
  • سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال
  • درد در نواحی ستون فقرات کمری و گردنی
  • دردهای مزمن عضلانی
  • اختلال نعوظ در مردان

شاک ویو تراپی خار پاشنه

خار پاشنه در قسمت پاشنه پا ایجاد می‌شود و ممکن است با التهاب فاسیای کف پا همراه باشد. خار پاشنه زمانی ایجاد می‌شود که کشش در قسمت تحتانی پاشنه پا ایجاد شود که منجر به تجمع کلسیم در آن ناحیه می‌شود. خار پاشنه ممکن است باعث درد، التهاب و تورم در پاشنه پا شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که شاک ویو تراپی برای خار پاشنه یک درمان موثر است که 84 درصد مواقع درد را التیام می‌بخشد. هنگامی که امواج صوتی به ناحیه درگیر به خار پاشنه اعمال می‌شود، باعث ایجاد میکروتروما در آن ناحیه می‌شود که سیگنال افزایش جریان خون است.

درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی
درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی

با افزایش جریان خون، تجمع مواد مغذی نیز افزایش پیدا می‌کند، زیرا سیستم گردش خون نحوه توزیع این منابع حیاتی در بدن است. در نهایت این اتفاق به بهبودی پاشنه پا و بافت های اطراف آن کمک می‌کند.

جدا از اینکه شاک ویو درمانی به بهبود خار پاشنه کمک می‌کند، این روش مورد علاقه بیماران است زیرا یک روش غیر تهاجمی است و از لحاظ هزینه درمان نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر از جراحی است.

درمان تنیس البو با شاک ویو

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان به دلیل فشار زیاد روی تاندون آرنج ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج و بالای ساعد شود. درد ناشی از تنیس البو می‌تواند 6 ماه تا 2 سال طول بکشد و ممکن است خود به خود بهبود یابد.

روش‌های درمانی مرسوم برای تنیس البو شامل استراحت، یخ درمانی، داروهای مسکن و ضد التهاب، فیزیوتراپی و تزریق کورتیکواستروئید است. اثربخشی شاک ویو تراپی در درمان آرنج تنیس بازان در چندین مطالعه ارزیابی شده است و نتایج خوبی بدست آمده است. بر اساس این مطالعات مشخص شد که در مقایسه با سایر روش‌های مرسوم درمان آرنج تنیس بازان، شوک ویو تراپی اثر درمانی طولانی‌تری دارد.

درمان تاندونیت آشیل با شوک ویو تراپی

تاندون آشیل همان چیزی است که ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می‌کند. تاندونیت آشیل یک بیماری دردناک است که معمولا در نتیجه افزایش ناگهانی شدت و مدت انجام یک ورزش ایجاد می‌شود و باعث ایجاد فشار بر روی تاندون آشیل می‌شود.

در درمان تاندونیت آشیل با شاک ویو تراپی، امواج صوتی کم انرژی در پوست نفوذ می‌کنند که باعث ایجاد میکروتروما می‌شود. ضربه ایجاد شده توسط امواج صوتی، پاسخ درمانی بدن را تحریک می‌کند و باعث تشکیل رگ‌های خونی برای افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی به منطقه آسیب دیده می‌شود. این فرآیند در نهایت منجر به بهبود و ترمیم و تسکین درد و التهاب می‌شود.

درمان اختلال نعوظ با شاک ویو درمانی

افرادی که از اختلال نعوظ خفیف تا شدید رنج می‌برند می‌توانند از شاک ویو درمانی جهت رفع این مشکل بهره‌مند شود. بر اساس آمار، تقریبا 50 درصد از مردانی که در ایجاد یا حفظ نعوظ آلت تناسلی خود مشکل دارند، با استفاده از شاک ویو درمانی کاملا بهبود پیدا خواهند کرد.

اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، شاک ویو می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد:

  • به دنبال درمان برای معکوس کردن علت زمینه‌ای اختلال نعوظ هستید.
  • به دنبال پاسخ بهتر به داروهای خوراکی مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ هستید.
  • قبل از دریافت سایر گزینه‌های درمانی، به دنبال دریافت یک درمان غیر تهاجمی برای مشکل نعوظ هستید.

دوره درمان اختلال نعوظ با شاک ویو تراپی تقریبا 6 هفته است و 50 تا 80 درصد از بیماران 30 روز پس از تکمیل چرخه کامل درمان، بهبودی در نعوظ خود را مشاهده خواهند کرد.

مزایای شاک ویو در درمان انواع بیماری‌های سیستم اسکلتی عضلانی بدن

برخی از مهمترین مزایای درمان شاک ویو شامل موارد زیر است:

  • شاک ویو تراپی نسبت هزینه، اثربخشی بسیار قابل‌توجهی دارد.
  • این روش یک راه حل غیر تهاجمی برای درمان درد مزمن در شانه، کمر، پاشنه پا، زانو و آرنج محسوب می‌شود.
  • برای استفاده از این روش نیاز به بیهوشی و مصرف دارو نیست.
  • شاک ویو تراپی عوارض جانبی محدودی دارد.
مزایای شوک ویو تراپی
مزایای شوک ویو تراپی

عوارض شوک ویو درمانی

سوالی که بسیاری از بیماران قبل از درمان می‌پرسند این است که آیا شاک ویو درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که: پس از درمان، ممکن است برای چند روز درد، حساسیت یا تورم موقتی را تجربه کنید، زیرا امواج شوک پاسخ التهابی را تحریک می‌کند. اما این بدن است که به طور طبیعی خود را درمان می‌کند. بنابراین، مهم است که پس از درمان از هیچ داروی ضد التهابی استفاده نکنید، زیرا ممکن است نتایج درمان را تحت تاثیر قرار دهد.

لازم به ذکر است که پس از اتمام درمان تقریبا بلافاصله می توانید به اکثر فعالیت های معمولی خود بازگردید.

چه افرادی نباید شاک ویو تراپی انجام دهند؟

در صورت وجود هر یک از موارد زیر نباید از شاک ویو تراپی استفاده کنید:

  • اختلال در گردش خون
  • وجود عفونت در ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد
  • تومور استخوانی
  • اگر باردار هستید
  • اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند
  • اگر مبتلا به هر نوع سرطان استخوان هستید
  • اگر در ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد پین یا صفحات فلزی دارید.
  • اگر شما در 12 هفته گذشته برای همین مشکل یک تزریق استروئید داشته‌اید.
  • اگر در دو هفته گذشته به هر دلیلی از مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کرده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


×